LARP Kráľovstvo Vína očami organizátora.

Dlho ma na srdci ťažil dôvod, pre ktorý som prestal organizovať LARP. S odstupom takmer dvoch rokov som predýchal túto ťažobu a nabral som odvahu sa nielen podieľať na organizácií ďalších LARPov Kráľovstva Vína, ale aj prispieť článkom do Slovenskej LARPovej komunity. Pre tých čo ma možno nepoznajú poviem na rovinu, že som nikdy nebol LARPista v pravom slova zmysle.

Dlho ma na srdci ťažil dôvod, pre ktorý som prestal organizovať LARP. S odstupom takmer dvoch rokov som predýchal túto ťažobu a nabral som odvahu sa nielen podieľať na organizácií ďalších LARPov Kráľovstva Vína, ale aj prispieť článkom do Slovenskej LARPovej komunity.  Pre tých čo ma možno nepoznajú poviem na rovinu, že som nikdy nebol LARPista v pravom slova zmysle. Keď sa nad tým zamyslím tak až na zopár bojoviek a LARPov, ktoré som organizoval, som vlastne na žiadnom nebol. Viem nie je to na chválu, ale LARPové mechanizmy v Kráľovstve Vína riešil majsterský tím pod vedením arcimajstra Romana Szomolaia. Mojou úlohou bolo viesť LARP po organizačnej stránke a tej sa budem venovať aj v tomto článku.

1. Úvod

Čo je to tá organizačná stránka LARPu ? To sú najmä financie, logistika a technické zabezpečenie podujatia. V Kráľovstve Vína sme mali na realizáciu LARPu krásny mechanizmus navrhnutý Romanom Szomolaiom, ktorý zabezpečoval komfort tvorcom príbehu, aby sa nemuseli organizačnou stránkou LARPu vôbec zapodievať.

Nie je nič horšie, ako keď sa novovzniknutý organizačný tím bez skúseností pustí do organizácie s predstavou, že hneď prvý ročník bude dokonalý. Neviem o tom, že by sa to niekomu niekedy podarilo. Často to dopadne sklamaním a stratou elánu do ďalších projektov. Treba začať pekne po poriadku a s menšími cieľmi. No v tomto článku sa chcem zamerať na organizáciu väčšieho LARPu, pre porovnanie LARPy organizujeme od roku 2009. LARP popisovaný v článku je letné Kráľovstvo vína z roku 2015. Ako sa teda organizácia takéhoto LARPu začína ? Začína sa prakticky okamžite ako skončí predošlý ročník. Mesiac po ročníku 2014 sme si sadli a zhodnotili, čo bolo dobré a čo bolo zlé na ročníku 2014. S týmto nám pomohli aj samotní hráči, ktorí vyplnili formulár so spätnou väzbou. Je dobré takéto stretnutie zrealizovať čím skôr avšak nie príliš skoro, aby viac ako reálne postrehy neprebíjali diskusiu zážitky. Pre náš prípad bol ideálny odstup jedného mesiaca, kedy emócie stihli vychladnúť a LARP bol stále v pamäti. Výstupom takéhoto stretnutia sú väčšinou zoznam toho, čo bolo dobré a čo bolo zlé.

Nasleduje plánovanie a predstavy ako bude vyzerať ďalší ročník. Kedže organizačný tím LARPu 2015 mal 24 členov, nedalo sa všetko plánovať pri osobných stretnutiach. Veľká časť komunikácie preto prebiehala cez internet pomocou videohovorov a písania si v spoločnej pracovnej skupine.  Jedným z príkladov ako vyzerá LARPová lokačka v predstavách organizátora je nasledujúce video.

Popri tom vznikajú pracovné dokumenty s krycím názvom „Hlavná tabuľka“. Excel, respektíve jeho google modifikácia sú veľmi dobrým pomocníkom pre organizátora a to najmä vďaka možnosti tvorby vzorcov, čo výrazne uľahčuje prácu. Možno niekto dáva prednosť papieru a peru, avšak ak organizujete viacero podujatí podobného charakteru, je forma evidencie jednotným systémom nadmieru užitočná. Okrem priameho efektu „ušetrenia času pri výpočtoch“ vám poskytne možnosť nahliadnuť do sféry štatistiky, o čom dúfam, že vás presvedčí aj tento článok, ktorý je výsledkom práve evidencie našich LARPov v tabuľkách.

Organizačný tím je zostavený, predstava je a teraz je dôležité určiť termín. Mať termín na takúto veľkú akciu nie je o tom, že si organizačný tím sadne na pivo, pozrie do kalendára a ukáže prstom na dátum. Termín závisí v prvom rade od toho, kedy sa konajú podujatia podobného charakteru. V našom prípade musíme zistiť aj to, či sa termín nekríži s termínom nejakého veľkého podujatia na hrade Červený Kameň, aktivít štátnych lesov v našej lokalite a taktiež miestnych poľovníkov. Všetky tieto organizácie treba obtelefonovať a zistiť možné termíny pre konanie podujatia. Tu narážame na prvé skryté výdavky na organizáciu „Mobilný telefón“. Viac v kapitole financie . Keď už je termín odobrený zo všetkých strán, treba naplánovať stratégiu ohlásenia konania LARPu svetu. Viac o tejto problematike napísal kolega Roman Vizváry v článku Marketing à la Kráľovstvo vína a preto sa v tomto článku nebudem tejto problematike hlbšie venovať.

2. Koľko by stála práca organizátorov ? 

Mali ste pocit, že na LARPe už pracujeme? Teraz sa začína boj s časom. Každý člen organizačného tímu má okrem LARPu aj svoj vlastný život, ktorí ukrajuje z 24hodinového dňa hneď po spánku najviac času. Či už pre majstra alebo člena organizačného tímu je potrebné, aby si vybojoval pre LARP v priemere aspoň 1 hodinu denne. Verte, či neverte nie je to také ľahké ako sa zdá, hlavne ak pracujete, máte frajera/frajerku, nedajbože bývate v rodinnom dome, máte záhradu a podobne.

Možno si poviete načo je treba hodinu každý deň. Práve kvôli tejto otázke problematike boja s časom povenujem viac. Hráčom sa snažíme zabezpečiť čo možno najrýchlejšiu odozvu. Sledovanie e-mailov a odpisovanie na e-maily – 5 minút. (Pre tých čo si povedia, že stačí ak to robí len jeden tak áno, ale potom nerátajte 5 minút, ale výrazne viac). Sledovanie bankového účtu a evidencia platieb – 5 minút. Porady, plánovanie a riešenie problémov (spriemerované napríklad schôdza raz za týždeň 2 hodiny tak na deň to je zaokrúhlene 20 minút). Ešte sme ani poriadne nezačali a už máme 30 minút denne, začína byť horúco. Vybavovačky, stretnutia s partnermi – 10 minút. Sem spadajú veci ako spísanie oznámení pre hasičov, obec, políciu , lesy stretnutia s partnermi a podobne . Telefonovanie – 5 minút. Občas len krátke volanie pre drobnosti, inokedy dlhšie telefonáty pri riešení závažných problémov, ktoré nepočkajú na internetovú komunikáciu v skupine. Komunikácia s rodičmi hráčov – 5 minút. Neuveríte, ale rodičia neplnoletých prvohráčov sa veľmi zaujímajú kam to ich syn alebo dcéra vlastne idú. Pri veľkom množstve prvohráčov takýchto často aj hodinových telefonátov nieje málo. A zvyšných 10 minút sa strávi s vyrábaním rekvizít, kulís, mešcov a všakovakých iných drobností, ktoré sa dajú pripraviť v predstihu.

Táto hodina denne prebiehajúca počas 180 dní pred LARPom nám zabezpečila do skóre 180 človekohodín.

Hodinu denne sme vyčerpali a to sme vlastne ešte poriadne nezačali pracovať. Skutočná práca nastáva týždeň pred LARPom, kedy okrem spánku a stravovanie neostáva čas na nič iné ako na LARP. Denne takmer 12 hodín práce pridá k už aj tak poriadnemu číslu ďalších 84 človekohodín.

Ak sa vám zdalo 7 dní vkuse ťahať 12 hodinové služby ako náročné, priebeh LARPu vás presvedčí o tom, že to stále nebolo to najhoršie. Hráči síce spia na hre v priemere 8 hodín avšak nie sme na pionierskom tábore, kedy všetci idú v rovnakom čase spať a v rovnakom čase vstávajú. Organizátori musia byť hore viac ako hráči, a preto si na každý deň hry pripisuje organizátor 16 hodín plného pracovného nasadenia . To je ďalších člena 48 človekohodín na každého člena organizačného tímu .

Zazvonil zvonec a LARPu je koniec, avšak nie pre organizátora, hernú lokáciu plnú kulís, rekvizít a bordelu po hráčoch treba pobaliť . Ak si myslíte, že takéto balenie je hotové za jedno poobedie ste na omyle. LARP 2015 sme balili 3 dni, priemerne 10 hodín denne . To je ďalších 30 človekohodín.

Teraz si organizátor môže konečne povedať, že je hotovo. Pokiaľ však riešite granty ako my, treba rátať ešte s vyúčtovaním grantov – čo bude záverečných 10 človekohodín. Spolu sme tak prišli k celkovému číslu, koľko času strávi každý organizátor LARPu, Kráľovstva Vína s organizáciou. Dohromady je to neuveritelných 352 hodín. Môžete namietať, že nie každý organizátor strávi LARPom také množstvo času. V tom prípade odpočítajme nejaké tie hodiny avšak znova ich pripočítajte o sumu, ktorú som nerátal pri prípravách LARPu v mesiacoch September až December 2014.

A máme tu najväčší skrytý výdavok a to je práca organizátorov, ktorú sme pre rok 2015 vyčíslili na základe človekohodín. Zaokrúhlene 352 hodín sú 2 pracovné mesiace. Pri minimálnej mzde by boli náklady na zamestnanie jedného člena organizačného tímu podľa mzdovej kalkulačky 1176 eur . Na LARPe Kráľovstvo Vína sa zúčastnilo 24 členov organizačného tímu, avšak kedže nie všetci pracovali rovnako, podmienky sme zjemnili a 12 viac pracujúcim členom dáme 2 mesačnú mzdu a ostatným menej pracujúcim 1 mesačnú mzdu. Čiže na zamestnancov by sme minuli 12×1176 a 12× 588,1 čo je spolu 21 777 eur. A to sme nastavili podmienky minimálnej mzdy a zohľadnili sme, že nie všetci členovia org tímu pracujú rovnako.

Problematike ceny práce organizačného tímu som sa tu venoval podrobnejšie, pretože to považujem za najhodnotnejší skrytý náklad na LARP. Iné skryté náklady na LARPe 2015 odhalím v poslednej kapitole tohto článku .

3. Financie, dá sa to bez nich ?

Ako ste si isto všimli postupne článok prechádza stále viac a viac k peniazom. Prečo som sa vlastne v článku rozhodol zamerať práve na reálne náklady na organizáciu LARPu? Jednoducho preto, že niektorí hráči či už chtiac alebo nechtiac žijú v predstave, že z LARPu Kráľovstvo Vína sme si spravili biznis. Ak by to tak bolo, tak by sme si prinajmenšom mali vyplatiť aspoň minimálnu mzdu za odrobený čas, čo by náklady zdvihlo o vyššie spomínaných  21 777 eur. Hmm. Bohužiaľ sme na vstupnom a na predaji v krčme vybrali „iba“ 6377,89 eura. Biznis nám ktovieako nevyšiel, čo? Ak by som chcel v tomto článku vyvrátiť mýtus o biznis LARPe stačilo by, ak by sa článok skončil práve tu. Mojím hlavným cieľom však nie je vyvrátiť mýtus, ale predstaviť začínajúcim organizátorom čo všetko stojí za organizáciou veľkého LARPu pre viac ako 200 hráčov. Dá sa to aj bez peňazí ? Áno dá, ale nemohli by ste sa pustiť do projektu, akým bolo Kráľovstvo Vína 2015.

4. Kráľovstvo Vína 2015 v číslach

Každý LARP má iné požiadavky na rozpočet, ale myslím si, že pre začínajúcich organizátorov by mohlo byť užitočné nahliadnuť do skutočných čísel. Zároveň je dôležité si uvedomiť, že pri podujatí, ktoré nieje zameraní na zisk, sú najdôležitejšie skryté náklady, ktoré do veľkej miery rozhodujú o výslednej podobe LARPu. Taktiež by som Vás rád upozornil nato, že Kráľovstvo Vína 2015 bol z pohľadu výsledného stavu financí najúspešnejším LARPom, pre porovnanie v roku 2013 zaznamenalo Kráľovstvo Vína stratu -814,5 eura. Na strate sa často priamo či nepriamo podielajú organizátori LARPu, v našom prípade však tieto straty ťahá občianske združenie Schatmansdorf, prostredníctvom historickej sekcie, ktorá je zisková. Avšak aj pri tom treba pamätať nato, že tie peniaze bolo treba poctivo odpracovať nepadli z neba zadarmo.

4.1 Priame náklady podujatia

Nákupy majstrov Rekvizity a spotrebný materiál na hru 174,44 €
Catering Jedlo do krčmy, jedlo na hostinu, jedlo pre ORGov 2 196,72 €
Marketing Plagáty, letáky, facebook 150,00 €
Výstavba Dosky, klince, atď 1 035,39 €
Organizácia Darčeky pre hráčov, rekvizity, hygiena a podobne 2 620,54 €
Rezerva Ked sa niečo pokašle a vrátenie registračných poplatkov 215,20 €
SPOLU 6392,29

 4.2 Skryté náklady podujatia

Cena práce organizačného tímu 21 777 €
Nájom hradu za parkovisko + voda a elektrina 1000 €
Mobilné telefóny 120 €
Amortizácia vozidiel 105,9 €
Inventár použitý z predošlých ročníkov 3000 €
Inventár občianskeho združenia Schatmansdorf Častá 5000 €
Náradie členov organizačného tímu  1000 €
Vybavenie cateringu 300 €
Web stránka 46,56 €
Vedenie účtu v tatra banke 60 €
Vedenie účtovníctva 200 €
Spolu 32609,46

 4.3 Príjmy na podujatí

Predaj mincí 1520,5 €
Registračné poplatky 4857,39 €
Spolu 6377,89 €

 4.4 Sumár

Príjmy – Náklady -14,4
Náklady + Skryté náklady 39001,75
Príjmy – Náklady – Skryté Náklady -32623,86
Reálna cena na osobu 30,37€
Cena na osobu so zarátanými skrytými nákladmi 164 €

 

4.1 Priame náklady na podujatie

Teraz namiesto siahodlhého textu vám sprístupňujem priamy rozpočet Kráľovstva Vína 2015 taký aký bol. Ak by ste mali nejaké otázky na konkrétnu položku, pýtajte sa.  

Arcimajster 174,44 € Catering 2 196,72 €
Sviečky, svietniky, bonsaj(rekvizita), lampový olej, obálky, krabice, zápisníky, exotické ovocie (rekvizita) 101,1 Nákupy tácok a pohárov na LARP (plastové a papierové ) ZALT 58,3
Sírne knôty 1,8 Potraviny na hostinu 631,9
Pyrotechnika, suchý ľad 71,54 Náklady na pečenie – Reštaurácia Schwarz 60
Potraviny na predaj v Krčme 1446,52

 

Marketing 150,00 € Výstavba 1 035,39 €
Plagáty 60 2 m3 smrekovej kratiny (dosky, 130€ za m3)
1,5 m3 čerešnových fošen/desek (200 € za m3)
560,00 €
Letáky 30 Dosky na LARP z drevomarketu 260,00 €
Distribúcia 10 Hranoly – drevo market 80,60 €
Reklama Facebook 50 Nákupy na LARP u nilaša = šrúby, pánty, klince a pod. 134,79 €

 

Organizácia 2 620,54 € Rezerva 215,20 €
Kožené mešce veľké (larp darček) 105 Návrat registračného poplatku , choroba id 189 a 188 . 90% z registracie 54
Vysielačky 326,28 Kolieska na dodziganu Tomášovu káru 17
Keramické poháre (darček) záloha 250 Tomáš oprava auta príspevok 50
Mešce od Bobríka na zlaté herné mince 100 Tomáš oprava auta príspevok 20
Galahad vystúpenie a požičanie vybavenia na LARPe 150 Návrat registračného poplatku – ID 125 25,9
Nákup do lekárničky 13,15 Zrušenie registrácie na LARPe 16,8
Pásky s potlačou a ID kodom (250 kusov) 87 Zrušenie registrácie, hráč s ID 166 31,5
40,03 = Juraj Šramo
91,68 = Octavia združenie
19,9 = propan butanova flaša na catering 5 litrov benzín do púíly + benzín s kanistrom
175,95
tlač ševt larp brožurky a pravidla + veľký nákup 144,87
Doplatok za keramiku u Malinovského – darčeky 400
Plyn ronson 4,94
nákup na larp IKEA 79,65
HAGARD HAL predlžovačky 173,7
nákup hadíc 122,4
tonery do tlačiarní 27,6
Zdravotná služba, hasičská služba, infostánok 240
TOI TOI na LARPe 220

A teraz môžeme zase počítať. LARP vybral 6377,89 eura. Aby som bol konkrétnejší na vstupnom sa vybralo 4857,39 eura a predaj mincí priniesol do rozpočtu 1520,5 eura. Cena na osobu teda dosiahla sumu 30,37 eura. Ako príloha k článku sú štatistické grafy z organizácie Kráľovstva Vína, kde si môžete pozrieť vývoj ceny za LARP na osobu.

4.2 Skryté náklady na LARPe

Nie všetko je nutné platiť ak sú ľudia šikovní. V prípade Kráľovstva Vína som veľmi hrdý na členov organizačného tímu, ktorí každý svojou troškou prispeli k tomu, že skrytých položiek v nákladoch LARPu je naozaj neúrekom .

Cena práce organizačného tímu – 21 777 €

Podrobne popísané v kapitole 2

Nájom hradu za parkovisko + voda a elektrika – 1000 eur

Číslo nie je vymyslené. Je vyrátané na základe skutočného nájmu na web stránke hradu. Zaokrúhlil som ho výrazne nadol.

Mobilné telefóny – 120 eur

Toto sa dosť ťažko ráta, preto som to podstrelil a dal príspevok 5 eur na člena organizačného tímu

Amortizácia vozidiel – 105,9 eura

V priamych nákladoch je len benzín a nafta, ktorá sa reálne spálila. Na LARPe sme spolu najazdili 2118 km. Pri amortizácií 5 centov na kilometer, ktorá je úplne bežná, priam až podstrelená, dosiahnete sumu, ktorú som prirátal ako skrytú položku za amortizáciu vozidiel.

Inventár použitý z predošlých ročníkov – 3000 eur

Ak by sme LARP išli organizovať prvý krát v takom rozsahu ako v roku 2015 mnohé z vecí by sme museli kupovať avšak mali sme ich k dispozícií.

Inventár občianskeho združenia Schatmansdorf Častá – 5000 eur

Občianske združenie Schatmansdorf sa venuje LARPu, ale gro príjmov prichádza z oblasti histórie, ktorej sa venujeme už takmer na profesionálnej úrovni. Vďaka tomu bol LARP obohatený o dobové kulisy, ktoré by inak stáli určite viac ako zapísaných 5 000 eur.

Náradie členov organizačného tímu  – 1000 eur

Nejeden otec člena organizačného tímu sa dodnes čuduje, prečo sú na vŕtačke zodrané bity, kedy sa zlomilo porisko sekery, či prečo je motorová píla tupá, aj keď ju od poslednej revízie nikto nepoužil. Dali by sa o tomto napísať siahodlhé state, avšak skúste postaviť drevenú palisádu o dĺžke 75 metrov. Veľmi rýchlo zistíte, že bez moderných nástrojov to jednoducho nejde.

Vybavenie cateringu – 300 eur

Plynový gril, kotlina, stoly, nože a iné veci, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou hry. Pomáhajú aj tomu, aby bolo jedlo na hre za dostupné ceny .

Web stránka – 46,56 eur

SK doména 14,76 ,  Custom hosting 31,8. Tieto náklady sa do LARPu nezarátavajú, kedže web priestor pre LARP zabezpečuje občianske združenie Schatmansdorf.

Vedenie účtu v tatra banke – 60 eur

Mesačný poplatok 5 eur hradí občianske združenie Schatmansdorf.

Vedenie účtovníctva – 200 eur

Naše LARPy sú riadne vyúčtované, občianske združenie Schatmansdorf podáva každoročné daňové priznanie, kde sú evidované aj všetky príjmy a výdavky na LARPe.

Isto iste by som skôr či neskôr prišiel aj na ďalšie skryté náklady avšak už teraz sa blížime k sume, ktorá by sa zdala byť na hony zdialená od reality.

Aká je teda realita ? Áno je pravdou, že ak by sme LARP išli robiť za účelom biznisu, mnohé skryté náklady by sa s počtom hier rapídne začali znižovať. Avšak aj keď si tieto skryté náklady odmyslíme, LARP ešte stále nezarobil ani toľko, aby organizátorom ostalo viac ako 10 eur na osobu.

4.3 Príjmy na podujatí

Registračný poplatok sa navyšoval s blížiacou sa akciou. Celkovo si registračný poplatok zaplatilo z 234 prítomných 209 hráčov. Zvyšok bol organizačný tím a hráči, ktorí pre rôzne dôvody dostali hru zdarma. (Výhra v súťaži v rámci marketingu, špeciálne zásluhy, výpomoc a podobne). Priamo registračný poplatok stál hráča priemerne 23,24 eura. Každý hráč mal možnosť zameniť si eurá za herné mince, ktorými sa dalo kupovať hlavne jedlo a pitie v krčme. Hráči si priemerne zamenili 7,26 eura na osobu. Tu musím dať do povedomia, že bol zaznamenaný výrazný pokles oproti roku 2014 a to práve pre systém, ktorý máme zavedený, že hráči si mince, ktoré im ostanú, nechajú a môžu ich použiť na ďaľšom ročníku.

4.4 Sumár

Aké sú teda skutočné výsledky ? LARP stál hráča v priemere 30,37€ (23,24 + 7,26), niekoho viac iného menej. Ak by sme Však chceli LARP robiť na profesionálnej úrovni a živiť sa ním muselo by vstupné stáť 164 € na osobu. Zdá sa vám to priveľa za 4 dňový non stop LARP v krásnom prostredí plnom kulís a prepracovaným príbehom ? Viď reportáž na sme.sk. Ak sa vám to ešte stále zdá drahé, tak si pozrite úplne jednoduché detské tábory. Napríklad cena tábora Čarovný les bludičiek cez Bombovo stojí 149€ na osobu. A to práca v detskom tábore nezahŕňa hodiny príprav postáv, príbehu a podobne. Je zrejmé, že sa to nedá úplne porovnávať, avšak minimálne základná predstava je zjavná a číslo 164 eur na osobu sa zrazu nezdá až také premrštené. Preto ak sa najbližššie budete zapodievať biznis LARPom Kráľovstvo Vína prečítajte si ešte raz pozorne tento článok. Rozumiem, že nie každý má peniaze nato aby si zaplatil vstup 30 eur, k tomu hradil náklady na kostým a cestovné, avšak to ešte neznamená, že sa takéto LARPy nemôžu robiť a treba na ne poukazovať, že si z nich organizátori spravili biznis. Ak nejakej veci nerozumiete, neškatulkujte, pretože nespravíte hlupákov z organizátora, ale sami zo seba.

5. Trocha štatistiky na záver

LARP Kráľovstvo Vína – Príbehy spod Vlčích skál má za sebou 5 úspešných ročníkov a my sme vďaka tomu nazbierali mnoho zaujímavých štatistík. Nazrite na ne spolu s nami.

LARPov Schatmansdorfu sa celkovo zúčastnilo 259 mužov a 165 žien, ak počítame hráča ako jedinečnú osobu. Ak rátame iba počet hráčov (to znamená, že hráč, ktorý sa zúčastnil 5 LARPov, sa ráta 5krát) tak sa Kráľovstva Vína zúčastnilo 695 mužov a 379 žien. Na tejto skutočnosti je pozoruhodné najmä to, že muži sa v priemere častejšie vracali na náš LARP ako ženy. Jeden muž sa priemerne zúčastnil na 2,68 hrách zatiaľ čo jedna žena sa priemerne zúčastnila na 2,29 hrách Kráľovstva Vína.

Priemerný vek hráčov z roka na rok narastal, nie je to však tým, že prichádzali stále tí istí starnúci hráči, ale tým, že sme oslovili aj staršiu vekovú kategóriu.

K tomuto asi nieje moc čo povedať, z roka na rok na naše hry prichádzalo stále viac hráčov napriek tomu, že cena z roka na rok narastala.

Tento graf je veľmi zaujímavý najmä kvôli tomu, že niektorí kritici drahších hier si myslia, že drahý LARP odrádza nováčikov. Môj osobný názor je, že v mnohých prípadoch nastáva presne opačný trend. Hráč, ktorý príde na nízkorozpočtový LARP si môže pomyslieť, že všetky LARPy sú o špagátikoch, teplákoch a herný drak nevyzerá ako naozajstný drak, ale ako veľmi podivuhodne oblečený človek s faklou v ruke, ak však príde na Kráľovstvo Vína atmosféra ho môže natoľko osloviť, že sa z neho stane nadšený LARPista. Krásnym príkladom je fakt, že na našich LARPoch so vzrastajúcim vstupným nezaznamenávame pokles prvohráčov, ale práve naopak. Ak si však niekto myslí, že nám nezáleží na nízkoprímovej skupine mládeže, je na omyle. Týždeň pred letným LARPom mohli hráči prísť vypomáhať na LARP a za každý deň práce na lokačke sme im znížili vstupné o 5 eur. Počas tohto dňa sme im samozrejme zabezpečili stravu a nocľah. V číslach vzaté ak  nízkopríjmový LARPista prišiel od pondelka do štvrtka pomáhať na hernú lokalitu, získal zľavu na vstup 20 eur a ešte sme sa oňho postarali, čiže si v tom čase nemusel kupovať jedlo, pitie. Navyše nemusel riešiť ani nocľah.

Áno podarilo sa nám to, postupne sa nám podarilo spraviť LARP s nulovým sumárom. Samozrejme skryté náklady v danom grafe nie sú zahrnuté, čiže ak aj LARP skončil 70 eur v pluse , neznamená, že za tieto peniaze išli organizátori na pivo.

Ak ste si mysleli, že náklady vzrastajú s pribúdajúcim počtom ľudí lineárne ste na omyle. S pribúdajúcim počtom ľudí, je náročnejšie riešiť  toalety, vodu, stravu, zdravotnú službu a podobne. Čím viac ľudí tým nákladý stúpajú exponenciálne.

Áno priemerná cena za LARP Kráľovstvo Vína z roka narok narastá, avšak skvalitňujú sa aj služby poskytované hráčom. Zatiaľ čo v roku 2011 ste museli ísť na záchod do lesa, v roku 2015 boli priamo na hre k dispozícií WC TOI TOI búdky, sprcha, neobmedzený prísun vody a elektrina na dobíjanie mobilných telefónov. Je to na LARPe treba ? Nie, nie je, ale množstvo ľudí to ocení a rado si za takéto pohodlie priplatí.

6. Záverečné posolstvo

Chceš sa stať organizátorom? Pridaj sa do Schatmansdorfu, zaži plné organizačné nasadenie, naber skúsenosti a rozbehni svoj vlastný LARPový projekt. Larpovej scéne na Slovensku nepomôže donekonečna začínať od samého začiatku. Schatmansdorf je pripravený podporiť aj menšie LARPové projekty, stačí keď nás oslovíte, najlepšie priamo na e-mail schatmansdorf@schatmansdorf.sk.

3 komentáre k “LARP Kráľovstvo Vína očami organizátora.”

  1. Komentoval som to na FB, dám to aj sem;
    Pokiaľ bereš účastníkov na akcií ako zákazníkov, tak s tebou naprosto súhlasím. Pre mňa sú to ľudia, ktorých poznám, s ktorými sa rád bavím, kamaráti. A možno to, čo sme zorganizovali, ani zďaleka nemalo úroveň KV, ale príde mi blbé robiť biznis na kamarátoch.

  2. Na LARP Kráľovstvo Vína chodí veľa mojich kamarátov a som rád, že si uvedomujú, že na nich nerobíme biznis, čoho dôkazom je aj tento článok. Pokiaľ aj po prečítaní tohto článku máš pocit, že tento LARP bol o biznise organizátorov, mám pochybnosti o tom či vieš čo je to biznis.

    1. vdaka za tvrdu pracu organizatorov, ja by som na to nemal, tento krat ide prvy krat a uz sa neviem dockat, registroval som sa minuly tyzden (40 Euro dokopy aj s mincami), to mi pride ako symbolicka cena za vsetok cas, ktory nam organizatori vedia poskytnut a nakoniec… za aku akciu na tri dni zaplatis 40 Euro? takmer za ziadnu..

      „Bohatstvo Fragmundskych lesov nesmie byt ohrozene“

Pridaj komentár

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.