Poznáš to. Máš skvelý nápad na hru, kvôli ktorému nevieš spať a namiesto toho, aby si začal na ňom pracovať, tak to stále odkladáš. Kreatívna energia ide do vymýšľania výhovoriek namiesto prvých riadkov.
Tento článok vznikol podobne. Sľúbil som ho pred tromi rokmi na SHLku (Slovenské Hovory LARPové), keď sme zbierali nápady ako oživiť stránku LARPy.sk. To, že som sa k tomu dostal až teraz, má veľa dôvodov. Ale ten hlavný bol, že som nevedel ako začať.
Dúfam, že týmto článkom pomôžem prekonať aspoň prvú bariéru pre začínajúcich LARPových organizátorov.
Keďže v blogoch fičí číslo 3, tak sa tiež budem držať toho formátu. Nižšie nájdeš tri spôsoby, ako dať dokopy svoju prvú hru. Všetky z nich som vyskúšal, takže budú obohatené o moje vlastné skúsenosti (čítaj: poučenie z toho, čo som dohnojil). Ako bonus som pridal prvé konkrétne kroky, ktoré treba spraviť.
V šľapajach druhých
Žijeme v úžasnej dobe, kedy sa vieme učiť od druhých, aj keď sa nachádzajú na druhom konci sveta. To isté platí pre LARPy. Vieme nájsť materiály, ktoré napísali skúsení a kreatívni ľudia. Popri inom, aj už hotové scenáre. Je to skvelý spôsob ako zorganizovať svoju prvú hru, ale má to aj svoje úskalia.
Ako prvé si samozrejme treba takú hru nájsť. Nech nemáš zbytočne ďalšiu výhovorku, tak tu je link na článok s linkami: https://www.larpy.cz/z_domova/larpove-scenare-volne-k-dispozici/.
Už si len stačí vybrať LARP, ktorý ťa osloví a naštudovať si ho. Zo začiatku ťa bude veľmi lákať, niektoré veci si prispôsobiť. Odporúčam držať sa radšej pôvodného scenára. Autor mal dobré dôvody, prečo to napísal práve tak.
Tiež sme sa kedysi rozhodli lokalizovať si hru „All the president’s zombies“. Bola zábava robiť parodické postavy na súčasnú politiku. Vďaka neskúsenosti sme ale podcenili dôležitosť prísunu informácií počas hry. Namiesto už pripravených správ zo skrípt sme použili zopár náhodných nápadov. Vznikli síce veci typu „Manželka sa ti sťažuje, že stojí v zápche spôsobenej zombíkmi. Ak to nevyriešiš dostatočne razantne, budeš spať na gauči.“, ale bolo ich málo a tempo hry tým trpelo. Bola to chyba, ktorej sme sa mohli ľahko vyhnúť. Na druhú stranu, vďaka tomu som sa naučil, aké dôležité je tempo deja. Našťastie sme mali úžasných hráčov, ktorí napriek tomu zvládli vytvoriť zaujímavý príbeh.

Ak sa predsalen rozhodneš niečo editovať, tak si určite zapíš dôvod prečo. To isté platí aj pre prvky hry, ktoré nemeníš. Zdokumentuj si, ako očakávaš, že budú vplývať na jej priebeh. Precvičíš si tým dizajnové rozmýšľanie a ľahšie sa ti bude robiť spätná väzba. Zmysel celého procesu nie je len vytvoriť zábavu pre druhých, ale aj sa naučiť niečo nové. Keď je všetko nachystané, tak si treba už len zohnať hráčov. Najjednoduchšie bude zavolať kamarátov. Nemusia byť skúsenými hráčmi. Stačí, že sú to ľudia, ktorí sa radi bavia. Neboj sa toho, že to bude tvoj prvý pokus. Podľa mojej skúsenosti sa ľudia radi zabávajú a aj v nepodarenej hre si nájdu to svoje.
Prvé kroky:
- Vybrať hru.
- Naštudovať pravidlá
- Pripraviť rekvizity a priestory (často stačí aj tvoja obývačka)
- Vytvoriť Facebook event a napozývať kamarátov
Na vlastnú päsť
Toto je možnosť, ktorá väčšinu ľudí napadne ako prvá. Teda aspoň pre mňa bola. Vymyslieť niečo vlastnou hlavou, napísať k tomu pravidlá, zavolať obete na testovanie a ide sa do toho. Je to zároveň jeden z najlepších spôsobov ako začať. Z jednoduchého dôvodu. Z chýb sa človek najlepšie učí. Na začiatok odporúčam zobrať ako základ niečo, s čím už máš skúsenosti (Dračí Doupě, escape roomy) a vytvoriť okolo toho jednoduchý LARP. Dôraz je na jednoduchý. Nesnaž sa hneď vymyslieť niekoľko dňovú sci-fi hororovú akciu pre sto ľudí.
Týmto spôsobom vznikla aj moja úplne prvá hra Rumcajsov poklad a.k.a. Záhada strateného piva. Zobral som koncept hľadania pokladov, ktorý som poznal už z detstva. Potom sme spolu s kamarátom vytvorili jednoduchý príbeh, ktorý nemal viac než jednu stranu. Aj keď samozrejme nemohla chýbať scéna, v ktorej sme mohli použiť pyrotechniku.

Napriek nadpisu „Na vlastnú päsť“ je dobré nájsť si sparring partnera. Zíde sa mať niekoho s iným uhlom pohľadu na vec a vo dvojici je to aj väčšia zábava. Rátajte s tým, že budete robiť chyby, tomu sa nikto nevyhne. To neznamená, že hra nebude dobrá. Akcia nepotrebuje byť perfektná na to, aby sa ľudia bavili. Nám sa pokazilo všetko, čo sa len pokaziť dalo. Jedna indícia skončila v táboráku (veď čo iné by mohol znamenať symbol ohňa na nej…) , kooperatívna hra sa zmenila na PvP a kopec ďalších vecí.
Napriek chybám máme stále dobré spomienky na ten víkend. Viem, že sa opakujem, ale je to dôležité. Hlavné je si tie chyby priznať a poučiť sa z nich do budúcna.
Prvé kroky:
- Nájsť kamaráta, ktorý do toho pôjde s tebou
- Ísť spolu na pivo
- Dohodnúť sa na týchto veciach:
- O čom to bude
- Kedy sa budete stretávať
- Kedy bude samotná akcia
- Vytvoriť Facebook event a napozývať kamarátov
Pridať sa do skupiny
Predtým, než som sám začal písať LARPy, tak som veľmi obdivoval ľudí v organizačných tímoch. Dlhé roky som viedol hry pri rôznych stolovkových RPGčkách a predstava urobiť niečo podobné naživo a pre omnoho väčšie obecenstvo, bola zároveň fascinujúca aj desivá. Pôsobili na mňa ako exkluzívny klub, do ktorého sa nemám ako dostať. Napriek tomu som zrazu skončil v tíme pre Kráľovstvo Vína. Ako sa to stalo?
Ako prvé by som podotkol, že moje predstavy boli dosť mimo. Organizátori nemajú žiadne nadľudské schopnosti. Každý raz začínal bez produkčných vedomostí, znalostí teórie game designu a väčšina ani nemala skúsenosti s vymýšľaním príbehu. Jediné, v čom sa líšime, je vôľa začať a zotrvať pri tom napriek všetkým chybám, čo sme urobili.
Dostať sa do existujúceho alebo vznikajúceho tímu je otázka načasovania. Treba sledovať jednotlivé skupiny, či práve nehľadajú nových členov. Rovnako dôležité je hovoriť ostatným o svojom zámere. Naša komunita je ešte stále maličká. Skôr či neskôr sa o tom dozvie tá správna osoba a osloví ťa s ponukou, ktorá sa neodmieta.
Prvý nábor, na ktorom som bol, sa neskončil moc dobre. Teda aspoň som si to myslel, keďže sa mi dlho neozývali. Neskôr som sa dozvedel, že len stratili papier s kontaktnými údajmi. Avšak bola to téma, ktorú som rád preberal pri pive. Tak sa o tom dozvedel aj kamoš, ktorý práve zháňal nových ľudí do tímu KV. Pevne verím, že ak to fungovalo u mňa, pošťastí sa to aj tebe.

Keď sa už k niekomu pridáš, tak sú dve hlavné veci, na ktoré treba dbať: počúvať a nemlčať. Keď si k nim prišiel, aby si sa od nich učil, tak im preukáž trochu rešpektu. Neignoruj ich, keď sa ti snažia niečo vysvetliť. Na druhú stranu, len ticho sedieť v rohu, tiež nie je to pravé orechové. Netreba sa báť klásť otázky a zdieľať svoje nápady. Neexistuje stopercentný návod ako tvoriť LARPy a všetci sa ešte stále učíme. Aj tvoje názory nám v tom vedia pomôcť.
Prvé kroky:
- Sledovať skupiny, či nerobia nábor
- Rozprávať o tom pri pive
- Počúvať a nemlčať
Tak hor sa do toho
Existuje množstvo ďalších spôsobov ako spáchať svoju prvú akciu. Tieto tri boli len zhodou okolností tie, ktoré som aj osobne vyskúšal. Ale nie je podstatné, akým spôsobom začneš. Podstatné je samotný fakt, že sa do toho pustíš a hlavne sa nebudeš báť robiť chyby a učiť sa z nich. Stojí to za to. Veď prečo by sme ináč do toho stále investovali toľko času a energie?