Je neskoro večer a ja konečne sedím v pohodlne klimatizovanej miestnosti za svojím PCčkom. Doráňané nohy, spálený chrbát, štípance od hmyzu a stále sa ozývajúca svalovica mi neustále pripomínajú moju cestu, s ktorej som sa práve vrátil. Tou cestou je myslený len pred pár hodinami skončený výlet do sveta fantázie na prvom ročníku Fantasy LARPu menom Errónis. A toto je jeho príbeh…
Malebná rýdze slovenská obec Krivoklát niekde neďaleko Ilavy sa onoho prekrásne spaľujúceho dňa 21. Júla tohto roku stala dejiskom radovánok, smiechu, výhier a prehier, útrap, strastí, pokušenia, či lestí. Skoro 80 udatných obyvateľov útulného mestečka Wodenhajm sa pokúsilo odpútať svoje životy od moderných spôsobov života a na tri dni sa vrátili v čase, aby tu spoločným úsilím vytvorili naozaj neopakovateľnú atmosféru pravého a nefalšovaného fantasy sveta. Veľmi dobre a svedomito pripravené kostýmy, či doplnky k nim u valnej väčšiny účastníkov, nefalšovaný mnohokrát prekvapivo zábavný situačný Role play a predovšetkým viditeľné odpútanie sa od reality a navyknutých spôsobov žitia našich všedných dní spravilo z tejto akcie takpovediac unikát. Niekedy sa síce stávalo, že mnoho jedincov sa zviezlo so svojím hraním a RP na hraní družiny, ale vodcovia týchto družín, či rôzne CP boli naozaj presvedčivé. Avšak nielen hráči boli tým prvkom, ktorý robil z Erronisu niečo, čo sme tu na našom malom Slovensku ešte nemali. Prvoradú zásluhu majú samozrejme organizátori, pre väčšinu ktorých bol tento larp ich prvotinou. Vybavené pozemky a podpora starostu obce, ktorý vyšiel v mnohom v ústrety organizátorom patrili medzi tie prvé a jednoduchšie zásluhy. Väčšie úspechy resp. ohlasy u účastníkov si však získali, celkom presvedčivé stavby v meste, ktoré sú na Slovenské larpy zatiaľ stále „ultra raritou“. Celkové prevedenie mesta Wodenhajm vrátane monumentálnej mestskej brány stačilo mnohokrát k tomu, aby sa aj nováčik na akcii rýchlo začlenil do každodenného chodu tohto mesta a presvedčivo hral svoju postavu. Hlavne tento aspekt ma osobne veľmi potešil nakoľko sa na Erronise objavilo mnoho nových tvárí, ktoré z hry odchádzali spokojné a v budúcnosti to môžu byť práve oni, ktorí posunú podobné akcie zase o latku vyššie.
Nuž a čo ste tam teda okrem obdivovania stavieb v meste, či okolitých kravských kopcovitých pastvinách plných nášľapných „mín“ mohli robiť? Čo takto si po návrate s únavnej púte po hustom prastarom lese len tak na chvíľku sadnúť do miestnej putiky a dať si tam pivečko. Porozprávať sa s hostinským, či inými individuami, ktoré sedia pri stoloch. Možno sa niečo zaujímavé dozviete. Vravíte, že nepijete tak v tom prípade je Drowská čajovňa možno presne to čo hľadáte. Ale dá si tým tvorom veriť? Čo keď vás chcú len otráviť a okradnúť? Alebo potrebujete masáž vašich boľavých nôh? Exotické dievčatá v miestnom „Dome nerestí“ aj s 246 ročného druida urobili opäť 80 ročného mladíka. „Cesta okolo sveta?“ Žiaden problém, dievčatá to určite zvládnu. Ale pozor na Syfilis! I keď možno náš felčiar už pozná liečivé masti. Hmm, asi sa niečo deje…hľa z miestnej väznice ušiel obávaný Gobliní sabotér. Našťastie ho miestna stráž rýchlo spacifikovala a na radosť prizerajúceho sa davu tieklo aj trochu tej krvi. Onedlho nás čaká veľké klánie v miestnej Aréne. Ponáhľajte sa! Trubadúr už spisuje účastníkov. Z miestnych bažín sa po nociach ozýva divný škrekot. Možno by stálo za to zhromaždiť udatnú družinu a vydať sa na prieskum. Miestny liečiteľ vraví, že sa tam nachádza nebezpečná harpia, ktorá zhromaždila mnoho cenností vo svojom hniezde. Znie to lákavo. Nezabudnite si však v miestokráľovej administratíve vybaviť príslušné povolenia! Obchodník Johanson dostal práve nové nesmierne mocné amulety vo svojom Emporiu. Ale tá cena… Asi by ste mali ísť nájsť tú diamantovú baňu. Ale pozor, pretože v lese môžete stretnúť obávaného medveďa samotára, ktorý je extrémne nebezpečný a včera už jednu družinku pripravil o niekoľko členov. Možno by ste sa mohli pokúsiť presvedčiť toho bláznivého starého druida Hawoka, aby vám ukázal bezpečnú cestu lesom. Všetko je len na vás!
Nuž ako bolo tak bolo. Hra prebiehala pomerne plynulo aj keď pre extrémne teploty bolo mnohokrát vidieť ľudí len tak postávať a vykecávať v chládku, či popíjať rôzne moky v hostinci. Prípadne ak ste boli jedným z tých trošku otrlejších bol k dispozícii vynikajúci atudený potok, v ktorom ste mali možnosť sa schladiť (pre mňa osobne Best off vec z celého LARPu…proste Džakuza Rulez!!!) Vážnejším problémom sa v týchto teplách ukázalo byť zásobovanie vodou nakoľko najbližší pitný prameň bol vzdialený cca 2km a po vodu sa muselo chodiť zhruba každé tri/štyri hodiny, aby sa tak podarilo predísť vážnejším zdravotným problémom. Čo však v tomto zamrzelo bola značná neochota niektorých účastníkov, ktorí aj napriek častým výzvam odmietali po spoločnú vodu chodiť. Tak sa stalo, že po ňu väčšinou chodili sami organizátori s niekoľkými uvedomelými dobrovoľníkmi. Riešenia problému sa už našli, ale vzhľadom na malé časové a finančné možnosti nebolo možné ich uviesť okamžite v platnosť. Hádam teda na budúce. Celkovo však neprítomnosť niektorých dôležitých postáv a CP, ktoré chodili po vodu hru v niektorých častiach brzdila a tak mohlo vzniknúť zdanie tzv. „nič nerobenia“. To však väčšine rozumne sa baviacich hráčov problém nerobilo a zábavu si našli aj tak. Niektorí len tak postávali, iní bavili svojím RP okolie, ďalší zase oddychovali a pripravovali sa na nočnú hru. Apropo nočná hra. Tých sa tu tiež zopár vyskytlo a podľa predpokladu išlo skôr o lokálne bojové príhody, ktoré boli vyvrcholením denných questov podaktorých hráčov (napr. moje milované, chutnuššké, sladuššké, mocné no skrátka „my precious“ Zlaté Dračie vajce). Tu mi hádam k tej správnej dávke bojového chaosu, ktorý k takýmto nočným bojom neodmysliteľne patrí, chýbalo iba trošku viacej osvetlenia lúky pretože bitka uprostred spomínaného „mínového pola“ je vcelku šmykľavá a tak trochu nebezpečná. Poslednou vecou, ktorú by som chcel vytknúť účastníkom boli smeti. Sám som ich posledný deň (kedy už väčšina účastníkov poodchádzala) s niekoľkými dovolím si povedať odvážlivcami triedil a bolo ich trochu viacej než by ich organizátori zvládli odniesť (tu môžeme opäť len poďakovať ochote miestneho p. starostu). O dobrovoľný odnos smetí sa prihlásili „až“ traja ľudia pri odchode, čo je dosť na zamyslenie sa ľudkovia. Pretože tie smeti patrili určite aj vám a väčšina slušných larpistov si po sebe smeti odnesie nehovoriac o tom, že to tak bolo povedané aj v organizačných pokynoch. Takže nabudúce očakávajú organizátori viacej spolupráce z vašej strany v takýchto veciach a je pravdepodobnosť, že svoju energiu potom budú už môcť naplno venovať svojej/našej/vašej hre.
Nuž a ako to teda nakoniec celé dopadlo? Kráľovstvo Wodenhajm bolo dobité temnými bytosťami na čele s Drowmi a inou háveďou, obyvateľstvo do posledného vyvraždené a ten samozvaný miestokráľ Woden ušiel aj so svojimi hlavnými prisluhovačmi na pekelnom teleportačnom stroji (to mal asi od tých technicky zdatných goblinov) dakam smerom k ostrovu Lesbos. Pre nás hráčov a milovníkov LARPov to značí, že tento LARP rozhodne ešte nepovedal svoje posledné slovo a vzhľadom na spomenutý ostrov a neutíchajúce osobné ambície organizátorov sa môžeme tešiť na budúcoročnú druhú dávku poriadneho Errotix‑u.
…to be continue…