Bratislava. Križovatka mnohých obchodných ciest. Mesto významných cirkevných hodnostárov. Mesto, kde sa korunovali cisári. Mesto, ktoré bolo súčasťou množstva významných historických bitiek, či udalostí. Mesto, ktoré zažilo nespočetné množstvo splnov a svitaní. Ale sú tu aj veci pod povrchom. Veci, ktoré nevnímame, nevidíme ich. To však neznamená, že Bratislava nie je mesto plné pulzujúcej magickej energie a tichých šepotov. Mesto, v ktorom odnepamäti v noci ožívajú podivné tiene. Mesto tichých vojen a konfliktov. Domovom divných stvorení a starých rodov. Tak ako za starých časov Keltov, Rimanov či Uhorských kráľov tak aj v týchto dňoch sa stala Bratislava mestom detí noci. Stala sa mestom upírov.
Či veríte, či neveríte je to tak. V jeden chladný marcový víkend (18–20) sa v Bratislavských uliciach starého mesta konal prvý ročník (predchádzal mu nultý, tzv. testovací) „vampírskeho“ L.A.R.P.u s veľmi príhodným názvom Bratislava by Freezing Night. Pre neznalých celá koncepcia vampírov vychádza z pomerne známeho stolového RPG Vampire: The Masquarade a sveta Word of Darkness (WoD). Pre tých, ktorým to ani teraz nič nepovedalo doporučujem miesto pokračovania v čítaní reportáže siahnuť po pravidlách tejto hry prípadne navštíviť niektorú z internetových stránok, ktorá sa tým zaoberá. Napríklad aj samotnú stránku spomínaného L.A.R.P.u, www.bbfn.unas.cz , kde sa môžete dozvedieť všetko potrebné, aby ste sa prípadne mohli zúčastniť jej ďalšieho pokračovania, ktoré sa vzhľadom na doterajšiu odozvu hráčov bude určite konať.
Ale prejdime teraz k samotnej hre. Nakoľko je všeobecne známe, že svet temnoty a upírov je predovšetkým svetom nočným, tak aj táto hra sa konala pre zachovanie atmosféry v noci. Počas troch dní, v ktorých sa hrávalo vždy od 18.00. do približne tej 23. hodiny ste sa ako jeden z rodných (rodný – takýmto pojmom sa vampíry označujú medzi sebou), prípadne ako niektorá z iných postáv zo sveta WoD, presne podľa zvykov a tradícii mohli vydať riešiť problémy sveta Vampírov. Ak ste sa teda náhodou v niektorí zo spomínaných dní prechádzali inak veľmi rušnou Bratislavskou nocou a zhliadli ste podozrivé osoby so zvláštnymi odznakmi na hrudiach vedzte, že to boli pravdepodobne niektorí z päťdesiatky zúčastnených hráčov, ktorí práve riešili niektorí z questov . Ak ste ich však spozorovali, tzn. že upútali vašu pozornosť, znamená to, že porušili jednu z najhlavnejších vampírskych tradícii a to „maškarádu“. Tak ako v reálnom svete ľudí existujú zákony a nariadenia, ktorými sa musia občania riadiť tak aj vo vampírskej komunite exitujú zákony, ktoré sa musia rešpektovať, aby tak zabránili smrteľníkom zistiť ich prítomnosť. Jedným z nich je „maškaráda“ a zjednodušene znamená, že sa na verejnosti musí vampír chovať tak ako bežný človek. Nesmie používať svoje supernaturálne schopnosti, sať krv, prípadne sa inak prejavovať ako vampír. Na dodržiavanie týchto zákonov dohliada princ, ktorý je zároveň najvyššou autoritou v meste. Za zmienku tiež stojí rada primogénov, ktorí okrem iného volia princa a taktiež postava s funkciou takpovediac „výkonnou“ šerif. Ale ako vravím, toto sú veci už takpovediac do hĺbky sveta WoD, takže koho naozaj zaujíma viac nech siahne po spomínaných zdrojoch. No a čo sa teda vlastne za tie tri dni nočného hrania udialo?
V rámci ohraničeného územia sa stalo mnoho zaujímavých udalostí, ktoré bežní smrteľníci poznajú skôr z filmov, ako z reality. Či už spomeniem lovcov, ktorí lovili vampírov, prípadne vampírov, ktorí lovili lovcov, pokus nebezpečnej sekty, ktorá sa pod Bratislavským hradom pokúsila na svet privolať mocného démona, záhadné zneuctenie hrobov na Ondrejskom cintoríne, alebo ukradnutie a záhadné znovu nájdenie piatich diamantov v Slovenskom národnom múzeu, bolo relatívne stále čo robiť. Ku koncu sa dokonca uskutočnil nečakaný veľký prevrat, ktorý skončil zvrhnutím samotného princa radov primogénov. Osobitne by som veľmi rád vyzdvihol postavu vlkolaka (Werevolfa), ktorou sa naša nočná Bratislava môže po tomto víkende hrdo pýšiť (i keď v kruhoch vampírskej šľachty je to skôr problém). Bola to jedna z najzáhadnejších postáv v hre a rozhodne prispela k lepšiemu zreálneniu atmosféry sveta WoD, čo určite docenili hlavne tí skúsenejší hráči vampírov. No a ako to na záver zhodnotiť?
Svedomito prepracované pravidlá oproti (BbFN0), vylepšenie niektorých disciplín, väčšia kvalita kostýmov a hlavne lepšia atmosféra medzi hráčmi. Za mínus by som považoval jedine spôsob získavania informácii. Rada pre organizáciu – treba na to viacej ľudí.
Celkovo sa však hráči napriek všetkému počas týchto chladných nočných hodín podľa ich slov naozaj dobre bavili a náladu im neskazili ani, u niektorých jedincov priveľmi skoré prejavy svalovice. Ono faktom je, že za tie tri dni sa pri takejto hre jeden v tej Bratislave nachodí…