Marketing à la Kráľovstvo vína

Na Královstve Vína sa nám za posledných pár rokov podarilo posunúť sa z relatívne malého Larpu až na akciu, kde príde viac než 200 hráčov. Pritom veľa z nich predstavovalo novohráčov. Budem tu písať o tom ako dostať hráča na podujatie a ako ho informovať o hre

Na Kráľovstve Vína sa nám za posledných pár rokov podarilo posunúť sa z relatívne malého Larpu až na akciu, kde príde viac než 200 hráčov. Pritom veľa z nich predstavovalo novohráčov. Budem tu písať o tom ako dostať hráča na podujatie a ako ho informovať o hre. Čo znamená samotné slovo marketing nebudem rozvádzať, aby som sa nestrápnil ešte viac.

Ako to robíme my:

Kde sa všade propagujeme?

  • Web
  • Facebookovský funpage
  • Facebook udalosť
  • Youtube channel
  • Repostovanie na príbuzné portály
  • Cony (Slavcon, Istrocon, Unicon…)
  • Osobné agitovanie

Čo chceme dosiahnuť?

  • Informovať verejnosť o tom, že existuje LARP a že si ho u nás môžu vyskúšať.
  • Larperov pritiahnuť na naše podujatie.
  • Hráčov informovať o hre.

Náš proces:

Spustenie marketingu:

  1. Vytvoríme si koncept podujatia a tlačovú správu (text, ktorý v krátkosti vystihuje a pozýva na naše podujatie).
  2. Na webovej stránke pripravíme článok o podujatí aj s výzvou k akcii – blízko sa nachádza registrácia na podujatie. Na tomto mieste je aj odkaz na dôležité informácie: čo je to LARP, ako vyzerá náš LARP, čo všetko by mal hráč vedieť, ako by sa mal pripraviť a v neposlednom rade aj pravidlá a reálie hry.
  3. K spusteniu registrácie pridávame aj pozvánkové video (neskôr, ak to dovolí čas, tak aj trailer). Jednak to zvyšuje pridanú hodnotu, ale podľa môjho názoru to pridáva aj ľudský element k veci. Ak máte možnosť organizátora vidieť, lepšie ho spoznáte. Podujatie tak získava aj na vážnosti, záväzok uskutočniť akciu vyzerá oveľa presvedčivejšie, ako len samotné texty na webe.
  4. Podujatie nahlasujeme aj na databázové a kalendárové portály (larpy.sk, larpovadatabe.cz…).
  5. Na facebooku vytvoríme udalosť, do ktorej napozývame čo najviac ľudí a následne ju repostujeme na svoju stránku a na príbuzné portály. Dôležitá je aj prosba, aby ju ďalej zdieľali.
  6. Keďže nie sme na scéne noví, posielame túto informáciu mailom aj našim minulým hráčom.

Keď máme hotových týchto šesť krokov, urobili sme všetko pre to, aby o hre vedela larpová komunita. Potom príde to ťažšie – prilákať nových ľudí.

Nováčikovia

Aby sme oslovili larpových nováčikov, chodíme tam, kde sa združuje naša cieľovka – na cony. Cieľom je hlavne zvestovať, že LARP existuje. Začali sme s prednáškami a workshopmi, ale  najviac sa nám zatiaľ osvedčilo uvádzať malé komorné hry alebo jeepy, kde si ľudia môžu larpovú zábavu zažiť na vlastnej koži. Pomerne efektívne môžu byť aj workshopy tvorby kostýmov a zbraní, keďže ide o tému širšiu ako je samotný LARP.

Tieto výjazdy môžu so sebou priniesť aj prvé náklady, keďže na conoch aj rozdávame letáky (výhodné je letákovanie spojiť aj s reklamou na náš program na cone – aby tam vôbec niekto prišiel).

Najefektívnejšie však, čo sa získavania nových hráčov týka, je práve osobná agitácia. Jednak my organizátori privádzame na LARP svojich priateľov a známych a aj naši hráči privádzajú svojich známych. K tomuto nie je žiadna poučka ani trik, jednoducho to chce dávku asertivity. Hráčom je dobré pripomínať, nech prinesú kamarátov, ale v zásade, ak sa im páčilo na našej akcii, tak je veľká pravdepodobnosť, že privedú aj niekoho ďalšieho. Metódy v štýle priveď nováčika a získaj zľavu sme ešte nejak veľmi neaplikovali, ale zatiaľ to akosi nebolo treba, takže sa neviem bližšie vyjadriť k ich efektivite.

Udržovanie hladiny

Prvú vlnu oznámení o tom, že budeme organizovať LARP, máme za sebou. Teraz treba udržať hráčov a potenciálnych hráčov nabudených. Na začiatku určíme minimálne jednu osobu, ktorá je zodpovedná za týždenný obsah marketingu. Toto je dôležité kvôli tomu, aby sme ukázali, že priebežne stále pracujeme na projekte. Nie je nič horšie ako vyhlásiť podujatie a na dva mesiace sa odmlčať. Preto si vždy naplánujeme aspoň raz týždenne príspevok. Nielenže držíme ľudí v nabudenom stave, ale vytvárame si zároveň priestor na to, aby sme mohli postupne dávkovať predherný obsah – informácie, ktoré sú pre hru potrebné.

Čo je týmto predherným obsahom?

Výťahy z reálií – hráči majú možnosť spoznať svet, v ktorom sa bude príbeh odohrávať. Sú to zväčša kroniky (literárne spracované udalosti, ktoré sa odohrali na minulých larpoch) alebo výňatky zo sveta (mapy, erby rodov s popisom a podobne). Z designového hľadiska sa hodí, ak si sem naplánujete aj dôležité informácie, ktoré na hre hráči zúročia.
Príklad:

Novinky (update-y) k podujatiu – Informácie, že sa bude zvyšovať poplatok, že už je prihlásených XY hráčov, že na podujatí bude drak (ak to nie je tajomstvo), že už máme len mesiac do hry atď. V týchto príspevkoch netreba zabudnúť na výzvu k akcii (registrujte sa čo najskôr…) Príklad príspevku o zmene ceny na našom facebooku.

Príspevky zo zákulisia – V ten a ten víkend nás môžete stretnúť na tom a tom cone, kde budeme robiť to a to. Zároveň ak robíme nejakú brigádu, tak si na jej konci spravíme svojku (a.k.a. selfíčko), aby ľudia videli, ako ťažko kvôli nim pracujeme. – ku podivu majú tieto príspevky veľký úspech a zdieľanie. Príklad spoločnej fotky na facebooku po brigáde.

Minireklamy – ako je napríklad trailer alebo fotky v štýle strýčka Sama, ktorý vás chce LARPe. To už je vec iniciatívy a vkusu.
Príklad:

Príklad: VideoPozvánka Zima 2016:

Linky na tutoriály a manuály, prípadne na pravidlá – My sme si pripravili zopár videí, ale možno prelinkovávať aj na tutoriály iných stránok.
Príklad: Ako vyrobiť mäkčený meč:

Súťaže – o najlepšiu poviedku, o zdieľanie príspevku, o darček… – toto vždy robíme, ale nemáme na to veľkú odozvu.

Ak už neviete kam z konope, tak je možné tam hádzať aj nejaké súvisiace popkultúrne referencie a memy.
Príklad:

Ako tento obsah tvoríme?

Pred spustením registrácie už často máme prichystaných cca 10 príspevkov, ktoré vieme dopredu naplánovať alebo použiť ak máme kreatívne suchý týždeň. Postujeme si to na udalosť a potom to zdieľame na našu funpage (prípadne naopak). Facebook má možnosť plánovať posty – a my odporúčame, aby ste si ich tam pripravili dopredu, aby ste dodržali pravidelnosť a boli tak viac konzistentní – plus to môžete nastaviť tak, aby sa to zverejňovalo práve vtedy, keď je to najefektívnejšie. (nám sa osvedčilo dávať posty okolo obeda, kedy si ľudia čekujú fejsbúčiky, ale na internete si nájdete aj viac analytickejšie návody).

Príspevky sa snažíme tvoriť tak, aby to neboli len plané texty – pripojíme vždy aj nejaký obrázok z našej galérie alebo niečo čo sa k tomu hodí. Dnešný fejsbúčikový spotrebiteľ už je náročný.

Celá pointa príspevku by mala byť krátka, informatívna a hlavne zábavná.

Odporúčam pridávať aj hashtagy – v tomto sme doteraz neboli konzistení, ale príspevky, kde som pridal aj hashtagy, boli výrazne populárnejšie.

Vizuál

Toto všetko by ešte nádherne dotváralo to, ak by ste mali nejaké logo, motto a na svojich materiáloch konzistentný font a vzhľad. Toto je však vec grafika a vkusu. Oslovte kamaráta grafika nech vám pomôže ak si neviete rady.

Pre agentov bez minulosti

Model marketingu, ktorý som predostrel stojí aj na tom, že už máme vybudovanú svoju komunitu (hráči, ktorí už naše hry hrali, často pretavení do funpage-u, či iných zdrojov očí, uší a úst), preto sa hodí ak pridám aj pár poznámok pre tých, čo ešte len začínajú.

Web – nemusíte mať vlastný, podujatie môžete registrovať aj na tomto portáli (larpy.sk).

Facebooková aktivita – ak nevytvárate dlhodobý produkt (LARPy na pokračovanie), postačí vám aj kvalitne spravovaná udalosť bez funpage-u, ale môžete si vytvoriť aj ten (nič to nestojí).

Osobné agitovanie – toto je podľa mňa aj tak najdôležitejšia časť, ktorú nesmú ani väčšie projekty podceniť. Zahoďte hanbu a pozývajte všetkých známych, ktorým by sa to mohlo páčiť. A keby ste vo svojom okolí nikoho takého nenašli alebo len málo, obráťte sa na iných larpových organizátorov, odprezentujte im váš projekt – a môžu vás podporiť oni.

Zhrnutie:

Na webe je dôležité si udržať pravidelnosť a konzistentnosť. Na facebooku je už skoro každý, takže tá troška prípravy a pravidelnosť vám vie výrazne napomôcť.

Nečakajte však, že facebook všetko urobí za vás. Stále platí, že sa informácie šíria hlavne osobným kontaktom. Či už ste to vy, alebo vaši hráči, či už na pive alebo na chate (toto je dvojtvar: onlinechat aj chata).

V konečnom dôsledku je aj tak najlepšou reklamou dobre zorganizované podujatie.

Pridaj komentár

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.