Viem čo ste robili minulé leto.

Archetypy účastníkov LARPu a ich správanie.
Literárna verzia prednášky zo SlavConu 2006.
Autori: TnT (Tommik a Tardubal)
Ilustrácie: Vratko

Úvod

V lete chodíme na LARPy. Každý z nás má mnoho dôvodov, prečo mu táto zábava učarovala. Veľmi často sú jedným z dôvodov ľudia. Na LARPe totiž stretávate hlavne ľudí. Ľudí, teda hráčov. Sme s nimi v interakcii – a celý LARP je hlavne o tom. V tomto článku sa pokúsim opísať typy účastníkov LARPu, aké správanie a reakcie od nich môžeme očakávať a ako si s nimi poradiť.
Jednotlivé typy hráčov sa zvyknú prekrývať, skoro nikdy sa nenájde „čistý“ archetyp. Často v priebehu LARPu či počas niekoľkých akcií sa ľudia menia a prechádzajú z jednej schémy správania do druhej.

Hubár

Toto je príklad toho, že veľmi často stretnete na LARPe človeka, ktorý tam nepatrí. Sú to zvyčajne turisti, hubári, zatúlané deti, atď. Otázka ,,Nie ste satanisti?“ padne v troch z piatich prípadoch. Správne odpoveď je „Nie“. Akákoľvek iná odpoveď nerobí dobré meno LARPom.
Hubári sú v podstate neškodní a sú to milí ľudia. Ich kostým je civilný a často si vás chcú odfotiť. Chcem vás poprosiť: hubárov nevyháňajte, skôr im skúste vysvetliť, čo je to LARP. Veľmi často sa vám stane, že v lokalite, kde robíte akciu začnú o vás ľudia rozprávať, sú vám priaznivo naklonení a často vám pomôžu. Príklad z Krásnej Hôrky [larp Dobrofanth]: pre tamojších ľudí sme robili drobné vystúpenia a teraz nás vyslovene vítajú. Pomáhajú nám a nie je problém zariadiť mnoho vecí. Čiže hubárov nezaháňajte, skôr mu skúsite osvetovou činnosťou objasniť larp. Možno že je to sú nádejní hráči.

Roleplayer

Roleplayer je hráč, ktorý naozaj hrá svoju rolu. Má väčšinou veľmi prepracovaný kostým, pekne urobený účes. Často aj hovorí určitým spôsobom, či dialektom a naozaj sa snaží stvárňovať postavu. Organizátor ho vidí na LARPe veľmi rád pretože títo ľudia potiahnu hru ďalej. Hra ich baví, a práve oni jej hlavne pridávajú a nie uberajú. Niekedy je s nimi problém v tom, že sa chcú predovšetkým hrať, pričom ostatní hráči by možno chceli dať skôr prednosť napr. plneniu questov, v čom im môže hravý typ pri istom pohľade prekážať. Sú to však ľudia, ktorí posúvajú komunitu dopredu a práve takých chceme.

Follower

Pasívny, tiež nazývaný follower alebo „tretí v rade“ sa chce nechať viesť za ruku. Všetko mu treba detailne vysvetliť, nasmerovať ho a predviesť mu. Takýto hráč sa vezie. Nevie, čo má robiť a jeho postava zvyčajne postáva ako kôl v plote. Týchto ľudí je dosť veľa. Hlavne tí, ktorí prídu na LARP prvý krát sú zakríknutí a máte pocit, že práve to sú tí pasívni hráči. Často si ho po LARPe nepamätáte – ak padne otázka či tam bol ten a ten, povie sa ,,asi hej“, ale inak žiadna spomienka. Týchto ľudí skúste vtiahnuť do hry. Oni sa prejavia, len musia prekonať to, že je to pre nich nové. Nie každý je totiž taká otvorená bytosť ale potrebuje čas na to, aby sa „oťukal“ a začal komunikovať. To však neznamená, že sú to nie sú dobrí hráči. Je veľmi dobré dať im malú úlohu: niečo doniesť, niečo spraviť a stále viac a viac ich do hry zaťahovať.

Munchkin

Munchkin, nazývaný aj Powerplayer a niekedy až cheater (podvodník) je človek, ktorý zobral do ruky pravidlá a dokonale si ich naštudoval. Ovláda ich spredu i zozadu, vie presne, čo funguje, a čo nie. Má určite stodvadsaťtricentrimetrovú stodesiatku meč a štít o veľkosti dverí skrine.o ktorom bude tvrdiť, že je to malý štít. Takýto hráč vníma larp ako súboj, niečo čo treba vyhrať, či niečo, čo treba prekonať efektívne. Pokiaľ to robí v rámci pravidiel, pokiaľ to je to tak, že sa iba pohral s tou postavou tak, aby bola najmocnejšia v rámci medzí je to vcelku OK. Je dobrý v tom, že ťahá hru dopredu. Bude vymýšľať questy, a bude interagovať – aj keď len preto, aby jeho postava bola najsilnejšia. Preto mu rovno dajte postavu, ktorá je silná. Potom bude zapájať do hry aj followerov, aj roleplayerov, pretože chce splniť svoje ciele. Problém je, keď je to cheater (podvodník). Takýto hráč vie, že v pravidlách je to napísané tak, ale dá sa to vysvetliť aj inak, poprípade sám hráč si to vysvetlí aj inak. Takýchto ľudí z hry vykopnite. Nemá to cenu, pretože je to boj s veternými mlynmi. Buď mu dajte úlohu, kde nič nepokazí – napríklad nosiť vodu alebo ho vyžente z hry. Inak si nepomôžete. Cheater je raz taký. Nedá sa mu vysvetliť, že ostatným kazí hru, keď podvádza. On je totiž šťastný, že niekoho podviedol. Na druhej strane je iných päť-šesť ľudí, ktorí sú z toho úplne hotoví a organizátor, ktorý si nevie rady.
K munchkinovi, teda takému, čo naozaj pozná pravidlá, by som ešte dodal, že je to výborný pomocný organizátor. Keď treba vyložiť pravidlá, či niečo vysvetliť, môžete sa spoľahnúť, že to munchkin bude vedieť. Pokojne mu zverte úlohu oficiálneho vykladača pravidiel. Samozrejme, pokiaľ mu veríte a viete, že nebude klamať. Munchkin si to totiž dokonale naštudoval a má to premakané spredu i zozadu.

Bijec

Bijca na LARPe stretnete pomerne často. Hlavne keď niekoho prilákajú LARP vetou: ,,vezmeš si drevený meč a budeme sa biť“. Potom sa netreba čudovať, že pre mnohých ľudí je LARP adrenalínovou zábavou – prísť, bojovať, porúbať sa a ísť domov.
Takýto rúbač má väčšinou obrovský meč – väčšinou najväčší, najstrašnejší a často nevníma hru ako dej. Keď sa ho opýtate, o čom bola hra, odpovie vám ,,najprv sme zrúbali tamtých, potom sme dorúbali tých druhých a potom nás zrúbali tí tretí“. ,,Ale aký bol dej?“ spýtate sa. ,,No ale ja neviem, ale tých prvých sme fakt dorúbali.“
Aj takýto bijec môže byť na hre užitočný. Ak je to prehnaný bijec, urobte z neho goblina alebo inú príšerku. Každému potom poraďte, nech ho ide zabiť. On bude šťastný, lebo sa bude biť s kopou ľudí. Nedávajte mu nič zodpovedné, on sa na to určite vykašle. Úlohy, pri ktorých by mal bijec hrať alebo napr. uzavrieť dohodu sú vopred odsúdené na naúspech. Môže sa stať, že bijec sa vráti s tým, že ,,nechceli sa dohodnúť, tak sme ich dosekali“.
Problémom sú ultra týpci, ktorí nepochopili, že ostatní neprišli testovať na LARP prah svojej bolesti. Aj takých sme mali a takým treba dať jednoznačný zákaz. Ani s nimi nediskutujte – nepustite ich na hru. Bez diskusie.

Sifón

Zberač, alebo sifón chce mať všetko. Pozbiera všetko, hovorí sa, že nevezme len veľký balvan alebo hovno. Všetko ostatné skončí uňho. Nie je podstatné či daný predmet alebo informáciu potrebuje. On to proste zoberie a už nikdy to nikomu nedá. Čo je na jednej strane dobré, lebo po dvoch dňoch hry viete, kto má aké predmety. Stačí už len nasmerovať hru tak, že ,,ak premôžete Janka, máte všetko“. Sifón vám teda zozbiera predmety.
Ani veľmi neviem, čo s takými hráčmi. Nerozumiem nastaveniu hráča, ktorý musí pozbierať všetko. Sifón nasyslí všetko – na nič mu to nie je, ale nikomu to nedá. Naozaj neviem, čo s týmito ľuďmi. Sú taká čierna diera na predmety a informácie.

Avatar

Avatar je niekto, kto sa príliš vžije do svojej postavy. On naozaj uverí, že postava je on sám a berie osobne to, čo sa mu stane v hre. Na toto si musia dať organizátori pozor. Nesmú to brať osobne, napr. ja, Jura, nesmiem brať osobne to, čo sa stalo postave Tardubalovi. Ak to hráči začnú brať osobne, vezmite si ich bokom a porozprávajte sa o tom. Bolo by zlé, ak by sa vzťahy medzi ľuďmi mali pokaziť preto, že môj drak zabil jeho bojovníka. Ľuďia sa totiž môžu uraziť až na krv (a stáva sa to). Veľmi rýchlo si to treba všimnúť.
Avatar sa zriedka prejavý hneď. Pokiaľ sa hra darí, avatari sú roleplayermi. Výborne hrajú postavu, vytešujú sa z nej. Ale akonáhle príde zlomový moment, keď sa postave nedarí, alebo ju dokonca niekto zabije, ten človek sa zlomí. Začne demoralizovať seba, okolie a vybuduje si k niekomu negatívny vzťah len na základe toho, čo sa stalo v hre.

Nočný tvor

Nočný tvor príde na akciu, lebo má rád ľudí, ktorí sú tam. Nie je tam preto, aby si zahral LARP. Má tých ľudí veľmi rád, chce si s nimi postanovať, pokecať si, zabávať sa. Cez deň dospí a večer, keď zapadne slnko, príde jeho čas. Teší sa ako pôjde s kamošmi do krčmi, ako bude spievať pri ohni a ako sa bude zabávať. To môže byť niekedy pre hru zlé. Síce je dobre, keď je aspoň niekto cez deň v stanovom tábore (aj keď spí). Zlé je to, že často odláka hráčov z hry k iným nerestiam. A povedzme si, že v našom veku sú niektoré neresti príliš lákavé. Môže sa stať, že hráči začnú chlastať a potom máte na druhý deň ťažkú úlohu. Na karimatke leží opitý hráč, s ktorým ste rátali a maximálne z neho dostanete to, že dnes nehrá, lebo mu je zle. Čo s nočnými tvormi? Treba ich umravniť, nechať sa ich vybúriť pred hrou a najlepšie je ich tam pokiaľ možno nemať. Poprípade ich presvedčiť, že aj hra má svoje čaro a že počas hry by sa mali venovať hre a trochu sa krotiť v tábore.

Osamelý

Osamelého (Lonera) na hre väčšinou neuvidíte. Je to človek, ktorý na hru príde, dostane postavu a hrá ju asi tak, že ju hrá sám. Všetko si chce urobiť sám – nechce byť v interakcii s ostatnými. Sám si všetko pozbiera, vyzistí, spraví – len nech sa nemusí s nikým rozprávať. Na hre ho celé tri dni nevidíte. Dvakrát ho vidíte v lese bežať, ale keď som za ním vyberiete, zdrhnete. A potom nechápete, čo sa deje. Títo ľudia sú jednoducho takto nastavení.
Čo s ním? Buď začnete hrať jeho štýlom – budete mu vymýšľať, čo by si tak mohol sám zvládnuť… Alebo ho skúste chytiť za ruku, posadiť ho k ľuďom a trochu ho zosocializovať. Podľa mňa LARP nie je o tom, že sa tri dni hrám na rozviedčika v lese, ktorý nesmie nikoho stretnúť. LARP je hlavne o ľuďoch a o komunikácii. A loner ani netuší, koľko stráca z hry.

Organizátor

Organizátor. Poznáte ho podľa toho, že má na sebe štyri roky starý kostým, nehodiaci sa na hru a v ruke mobil. Je vystresovaný, čierne kruhy pod očami. Kričí na každého a keď sa dostane do určitého štádia, tak už len reve ,,ja som to TAK povedal! TAKTO to bude!“. Nespí, len behá hore-dole. Po hre je však úplne zmenený.
V čom je org taký, aký je? Zorganizovať larp a behať za zadkom 30 až 100 ľuďom je šialenstvom. On by vám aj pomohol, ale z každej strany naňho niekto tlačí a keď naňho začnete tlačiť aj vy, tak určite vybuchne. Nechajte ho radšej vyfučať, zachovajte pokoj. Zoberte to, čo vám povie – aj keby vám mal rovno zabiť postavu. Radšej si sadnite večer do krčmy alebo ku ohňu a spýtajte sa ho až potom ,,ako by si sa cítil ty, keby sa tvojej postave stalo toto a toto“. Organizátor totiž na hre nerozmýšľa logicky. Po hre je ten správny čas, kedy sa z neho stáva znova človek.

Záver

Toto určite nie sú všetky typy hráčov, ktoré môžete stretnúť na LARPe. Skúste sa ale postaviť doma pred zrkadlo a po prečítaní tohto článku sa spýtať sám seba:“ Našiel som sa v jednom z týchto archetypov? A som s tým spokojný?“ Ak ste spokojný, je to super. A ak nie, dúfam, že aj týmto článkom vám pomôžem k zmene.
Vidíme sa na ďalšom LARPe.