Ako vyhrať LARP

Na väčšine workshopov pred hrou, či už som sa ich zúčastňoval, alebo som ich organizoval, sme tvrdili jednu jednodúchú vec: „LARP sa nedá vyhrať!“ Avšak to nie je pravda. Pretože čím ďalej tým viac, mám pocit, že LARP sa dá vyhrať, ale nie v tom zmysle slova, ako sa dá vyhrať stolová, či počítačová hra. LARP alebo hocijaká iná rolová hra, sa dá vyhrať aj bez toho aby mala jasný cieľ a podmienky pre víťazstvo. A dokonca aj keď neraz má jasne určený ciele pre vaše postavy, ich dosiahnutie vôbec nemusí byť výhrou.

Keďže už prvý odstavec je jemne protichodný, poďme na to postupne.

Prvým krokom, tak ako vždy, je registrácia, v nej sa dozvieme čo môžeme od daného LARPu očakávať. Prečítať si aktuálnu situáciu, ktorá nás na hre bude čakať a teda si pripraviť adekvátne svoje hráčske očakávania, ako aj postavu, ktorá bude v danom svete a príbehu dávať zmysel.

Otvorený fantasy svet

Dobrým príkladom prvého LARPu je otvorený fantasy svet. Takmer každý čítal niečo z klasickej fantastiky, kde je možné stretnúť magické a lesné bytosti, elfov, orkov a podobné humanoidné rasy hovoriace takmer vždy spoločnou rečou. Inými slovami – všetko čo nejako pramení z diel Tolkiena.

Dobrým príkladom takého LARPu je Kráľovstvo Vína. Ide o ľahkú fantastiku zasadenú do okolia hradu Červený Kameň a dedinky Vlčie Skaly. Svet je inšpirovaný dielami Terryho Pratchetta. Takže paleta, čo môžete hrať, je fakt široká.

Tvorca vlastného šťastia, ktorý po šťastí aj túži

Najpodstatnejšia časť pri tom, keď sa ideme pokúsiť LARP vyhrať, je uvedomiť si, čo pre nás ten LARP je, ako pre hráčov. Ja osobne ho beriem ako interaktívny príbeh. Seriál, film, alebo divadlo v ktorom hrám vlastnú postavu bez predom určeného osudu. Moje postavy sa snažia dosiahnuť svoje ciele a byť šťastné.

Takáto široká definícia je dobrá, pretože to sme ešte iba pri hráčovi. Ak chcete mať na konci LARPu pocit, že ste ho vyhrali, definujte si, čo chcete hrať. Pod článkom nájdete aj ďalšie príklady.

Temný prorok, potencionálny vodca kultu.

Ste plne presvedčený, že tento LARP vyhráte. Viete čo ako hráč chcete a potrebujete k tomu postavu ktorá bude na danej hre fungovať a bude schopná naplniť vaše hráčske očakávania. Pokračujme teda s tým, že ja ako hráč chcem hrať niekoho sebavedomého, kto sa nebojí ísť za svojím cieľom. Ako príklad môžeme uviesť temného proroka Rubika, ktorý je už mŕtvy. Rubik veril v temné božstvo záhad, osudu a mágie. Sám však nebol obdarený darom čarodejníctva, no bol kňazom a keďže bol verný, dostal dar videnia.

Tu vidíme, že tvoriť si vlastné šťastie sa dá, aj keď spadáte pod nejakú autoritu a zároveň aj to, že nie je problém hrať za tých „zlých“ keďže aj oni vidia samých seba ako tých dobrých. Keďže v temnote je predsa dobre, krv je horúca a čarodejníci neraz utlačovaní.

Vždy sa snažím vyzerať tak, ako by mala vyzerať moja postava

Keď už sme zaregistrovaní je treba si pripraviť adekvátny kostým. Otrhaný sedliak v spodnej košeli nebude uznaný ako šľachtic a niekomu v drahom a vyžehlenom obleku asi neuznáte, že je žobrákom. Kostýmy sa dajú požičať, ale je lepšie si ich zohnať vlastné, keďže neraz počas hry môžete skončiť vo veľmi nepeknej situácií, hlavne ak hra na ktorú idete je známa častým bojom a pohybom vonku, v blate, v rieke, voľnom vesmíre, v márnici…

V mojom prípade pôjde o tajomné, či temné róby. Použil som na kostým čierne ľanové nohavice bez ozdôb, dlhý kožený kabát vo fantasy strihu, čiernu kapucňu a démonickú masku. Niekoľko opaskov, mešcov a mnoho amuletov. Na nohy som si obul pevnú nerušivú obuv, keďže som nemal k dispozícií nič historického, hruď som si nechal nahú a prepásal si ju krížom opaskami. Na jeden, ktorý som mal normálne okolo pása, som si zavesil masku. Obvešal som sa amuletmi okolo krku a rúk, dal si na hlavu kapucňu a prehodil cez seba kabát. Kapucňu som si stiahol hlboko do tváre a zhodnotil som: Môže byť.

Nastáva tá najťažšia časť. Blíži sa hra, kostým a postavu máme nachystanú. Prídeme na hru a po úvodnej scéne, čo v tomto prípade bol príchod postavy, je čas dať sa do práce. Hrať svoju postavu a naplniť naše očakávania. Stvárniť postavu tak ako sme si ju vymysleli, zahrať ju a naplniť jej osud.

To to sú vodítka ktoré mi pomôžu dosiahnuť môj cieľ

Netreba sa však báť, nechajte sa viesť organizátormi, isto pre vás pripravili zápletku ktorá sa vás aspoň okrajovo týka. V prípade môjho proroka, som sa dozvedel o tom, že som mal vízie. V okolí tejto dediny sa skrýva magická moc, ktorá padla z neba. Lesné bytosti spôsobujú problémy a bosorky tu vraj zavraždili posledného starostu.

vystupovanie pomáha hráčom reagovať na vašu postavu a lepšie hrať ich vlastné

Patrične natemnený sa teda vydávam na svoju cestu, upravím si môj bežný krok na pomalší a „vznášavými“ pohybmi kráčam lesom.

A najdôležitejšie, nevychádzať z postavy pokým to skutočne nie je nutné. A ak už aj, tak to robiť nerušivým štýlom. Napríklad počas tajomného rituálu na paganskom stolci, som zložil moju krviprísažnicu bez ruky na stolec. Položil jej useknutú ruku na miesto kde by mala prirásť a nechal čarodejníkov nášho kultu pripraviť magické kruhy okolo jej tela. Sám som šiel po obetné predmety, medzi ktorými bolo červené víno. Ohlásil som jednému z organizátorov prebiehajúci rituál a jeho božské hodnotenie som zapracoval do situácie.

Začal rituál. Požehnal som byliny, víno, krv aj moju vernú nasledovníčku. Tento moment som využil na to, aby som sa ku nej naklonil a spýtal sa, či ju môžem vínom aj pokropiť. Predsa len, mať historické šaty od vína, môže byť začiatkom škandálu. Ale súhlasila – chcela si užiť show.

Podstatné pri každej jednej hre je vedieť na akej úrovni hráte. Pamätajte, že na hre nie ste sami a neraz pokým postavy sa môžu báť, trpieť a zomierať, hráč je stále iba človekom, ktorý nie je v skutočnosti vaším nepriateľom.

A kedy sa dostaneme k tomu vyhrávaniu?

Už v momente kedy temný prorok Rubik mal vlastný kult a viedol rituál, bol pre mňa tento LARP vyhratý. Pretože som hral svoju postavu a dosiahol jej ideálny stav. Našiel som miesto moci, čarodejov ktorý sa nechali zlákať mojimi kultistickými rečami a stáli sme spoločne proti inkvizícií, ktorej vlastný čarodeji sa následne po čítaní mojej mysle pridali. Zistili, že nie sme ani dobrí, ani zlí. Ide nám o osud a slobodu mágie, ktorá bude vládnuť všetkému.

Bežní ľudia sa nás báli ako aj lesné bytosti. Černokňažníci, druidi, ako aj svetlí mágovia spolu založili kabal mágie. Môj cieľ sa naplnil pri veľkom rituáli kde sme obetovali krv a životy slabých. Rubik sa cítil šťastne, keďže potešil božstvo mágie a osudu. Sám dostal ďalší dar. Dar nesmrteľnosti. Toto miesto poslúžilo svojmu účelu a on odišiel ďalej do sveta za svojím osudom.

Napriek tomu sa mu neskôr (iný ročník) podarilo umrieť na to, aby znovu obnovil kolobeh smrti a života. Pretože iba jedna vec je večná a to je mágia, mágia ktorú nikdy neovládal, no rozumel jej.

Dúfam, že vám tento článok pomôže lepšie si užiť hry na ktoré pôjdete. A nasledujú príklady ako kto môže rôzne vyhrávať LARP.

1. Hra: Starí majstri

apokalyptické fantasy
Hráčka: Chcem sa baviť a zažiť niečo šialené, ako mi o tom spomínala kamarátka.
Postava: Alchymistka posadnutá bezpečnosťou.
Cieľ: Skúmať tajomstvá alchýmie, ale bezpečne, hlavne bezpečne!
Úspešnosť: Vysoká. Kto prišiel do alchymistického stánku, keď tam bola ona, dozvedel sa hromadu drbov a veľa nebezpečí alchýmie a mesta a lesa a všetkého, čo stretla a počula…2: Hra: Prešporské hliadky
Ponaučenie: Nehanbite sa a aj keď to môže byť veľmi uletené, ak to má byť, bude to fungovať. Fantasy nie je iba krásne a príjemné… Sú to svety, kde sú skutočné príšery.

2. Hra: Prešporské hliadky

mestský epizodický LARP inšpirovaný Ljukanienkovými Hliadkami o byrokratických čarodejoch.
Hráč: Chcem riešiť ťažké prípady a chcem aby moja postava trpela.
Postava: Temný čarodejník, alkoholik, žijúci ako noir detektív na okraji bankrotu.
Cieľ: Dostať sa do hliadky a vyhnúť sa svojmu koncu, nech už je cena za to vysoká ako len chce. Ja im ukážem, že nie som vtip.
Úspešnosť: Po niekoľkých mrazivých nociach vonku v kabáte, prepadoch, ktoré nemusel prežiť a strachu o život, hovoril úsmev na tvári hráča za všetko.
Ponaučenie: Aj utrpenie vie byť zábava.

3. Hra: Príbehy z pohraničia

epizodické fantasy odohrávajúce sa v ústrednej dedine pohraničia medzi Divočinou a Kráľovstvom.
Hráč: Chcem si zažiť niečo epické.
Postava: Som mladý dobrodruh, skôr bojovník, ktorý počul, že ak sa niekto vráti z Divočiny, neraz má úžasné príbehy alebo artefakty, takže kde sa na to lepšie pripraviť ako tu na jej okraji?
Cieľ: Byť najlepším a najmocnejším.
Úspešnosť: Nezvyčajné a tajomné ho stretlo, no nezľakol sa, budoval svoje meno a stal sa súčasťou jedného z najmocnejších rodov v mestečku. Dostal sa k mnohým víťazstvám, no keď stretol miestneho černokňažníka, jeho život sa už na vždy zmenil a už nikdy nebol ďalej ako krok od večného zatratenia. Dokonca napísal sám o sebe epos.
Ponaučenie: Nemusíte byť skúsený hráč, stačí aj jednoduchý koncept a odhodlanie. Všetko sa dá.

4. Hra: Stolen Lives

Bratislavskí upíri zo sveta Vampire the Masquerade
Hráč: Chcem si zahrať arcimága krvavých čarodejov.
Postava: Je to relatívne čerstvý arcimág krvavých čarodejov, ktorý miluje Vianoce a poriadok. Vystupuje ako podnikateľ na úrovni, ktorý má vždy pripravené nejaké tie zmluvy.
Cieľ: Viesť túto magickú vežu upírov a byť gentleman.
Úspešnosť: Zatiaľ veľmi vysoká, z nemalej miery vďaka na prvý pohľad šialenej kombinácii.
Ponaučenie: Experimentovať sa oplatí, treba ale myslieť na to, aby to bolo uveriteľné.

5. Hra: Kráľovstvo Vína

Ľahká fantastika.
Hráč: Chcem byť hrdina, ktorý zachráni krásnu elfskú princeznú.
Postava: Náhodný dobrodruh, ktorý bol do celého biznisu dobrodruhovania zatiahnutý partiou kamarátov.
Cieľ: Náhodne sa stať hrdinom.
Úspešnosť: Zachránil krčmára, ktorý sa dostal v zlom čase na zlé miesto a ten ho z popudu vďačnosti a šetrenia na finančnej odmene prehlásil za hrdinu. Čo som počul, podarilo sa mu umrieť a pochovali ho aj s jeho mečom pri strome, v ktorom bola zakliata spomínaná elfská princezná. Z jeho hrobu začal rásť veľmi podobný strom.
Ponaučenie: Spoliehať sa na náhodu vie byť zábavné, ale keď príde príležitosť, treba po nej skočiť.

A takto nejako sa dá LARP aj nevyhrať

Pozrime sa ale aj na príklady neúspešných pokusov vyhrať LARP. Nie vždy to výjde a neraz sú už plány vyslovene zlé. Napriek tomu, že mnoho by mohlo fungovať, niekedy stačí už len to, že zle odhadnete, čo dokážete presvedčivo zahrať. Poučte sa z toho a najbližšie tvorte postavu už z novými skúsenosťami.

1. Hra: Starí majstri

Hráč: Chcem byť strašne tajomný a ovládnuť cech zlodejov.
Postava: Majster prevlekov, ktorý v stávke vyhral vedenie cechu.
Cieľ: Doraziť spútaný do Ravensburgu s kľúčom na krku. Kľúč je od truhlice v ktorej je zodejská zmluva a financie cechu, ktorá ho má ustanoviť za nového vodcu.
Úspešnosť: Po dorazení do mesta sa zlodeji pozreli do truhlice, odviedli spútaného majstra prevlekov do lesa a vrátili sa bez neho… Stráže ho ráno našli v plytkom hrobe pri potoku.
Ponaučenie: Ak sa plánujete zveriť do rúk iných hráčov, buďte ku nim úprimní, ideálne si ešte pred hrou dohodnite spojencov. Vytvorí to lepší zážitok pre vás aj pre ostatných. A nebojte sa, ľahké to aj tak mať nebudete.

2. Hra: Príbehy z Pohraničia

Hráčka: Chcem hrať výnimočnú postavu, ktorá bude mať blízko k mágii a prírode.
Postava: Učenkyňa bylinkárky. Nemanželská dcéra z dvoch súperiacich rodov.
Cieľ: Priviesť ľudí bižšie k Divočine a skúmať tajomstvá mágie.
Úspešnosť: Keď sa o ňu rodičia, čo ju odvrhli, začali znovu zaujímať, zobrala si do hlavy, že ako dievka z dediny isto bude súca na to aby vládla a dostala sa silou mocou na Vladykovský stolec. A tak miesto plnenia svojich cieľov a túžieb trpela… Čo sama ako hráčka nechcela.
Ponaučenie: Zmeniť túžby a ciele postavy sa dá, rovnako ako aj tie hráčske si môžete rozmyslieť. Avšak aj napriek tomu, že mala moc a rozhodovacie právo, videla, že ju to nebaví. Neplnila túžby svojej postavy a tvrdohlavo v tom pokračovala. A verte, že mala viacej ako jednu priležitosť smerovanie svojej postavy zmeniť.

3. Hra: Vampire Chronicles

Hráč: Moc sa vo svete nevyznám, takže zahral by som si niečo vhodné pre začiatočníka, napríklad Brujahovia sa mi páčia.
Postava: Organizátor pripravil postavu vojaka z druhej svetovej vojny, aj s celou skupinou hráčov, ktorý mali byť vzájomne prepojení.
Cieľ: Pomstiť postavu, ktorú pred tým ešte organizátor hral ako hráč.
Úspešnosť: Problémy sú dobré a vďaka nim sú aj hry zábavné, no mať problémy s tým, že hráči nechápu svoje postavy a organizátori im nevedia pomôcť, nie je zábava… Hlavne ak hráte postavy pripravené organizačným tímom, A ten je prekvapený, že naozaj hráme to, čo nám ku nim napísal, a tak sa rozhodne nám neumožniť si vyrobiť výbušniny… Lebo veteráni a technici z druhej svetovej isto nevedia ako namiešať Molotovov cocktail… Celé to to faux pas skončilo smrťou postáv a reorganizáciou organizačného tímu k lepšiemu.
Ponaučenie: Komunikujte. Pokým sa vám niečo nezdá, nebavíte sa, alebo vlastne čokoľvek, choďte za organizátormi hry a povedzte im o tom. Môže sa stať, že si s niekým, kto vás má na starosti, nebudete rozumieť, alebo sa vzájomne nepochopíte. LARP je služba a zábava. Ale aj organizátori sú len ľudia. Netreba na to zabúdať. A chyby, ako bola táto, je dobré si pamätať a poučiť sa z nich.

4. Hra: Kráľovstvo Vína

Hráč: Chcem byť hrdinom na úrovni Altaira z Assasins Creed.
Postava: Rytier assasin bez mena.
Cieľ: Byť slávny a uznávaný.
Úspešnosť: Jedna z prvých vecí, čo sa dopočul, bola o lesných bytostiach ktoré spôsobovali problémy miestnej dedine. Tak sa rozhodol najať si žoldnierov, ktorý mu povedali cenu za svoje služby, no nemal dosť na to aby si ich najal. Tak sa rozhodol vylúpiť banku. Stráže ho zabili a tak sa vrátil ako duch ničiť žoldnierom tábor. Čo vyústilo do mimohernej konfrontácie, keďže reálne šiel poškodiť historické stany.
Ponaučenie: Neúspech, či nezhody medzi postavami, nesmú byť aj nezhodami medzi hráčmi. A ak vaša postava zomrie, dvakrát si premyslite, či vaša ďalšia bude iba pokračovať v tom, čo robila vaša predchádzajúca. Či už by to bol duch, alebo brat, klon… Čokoľvek. Kazí to dojem. Zážitok aj vašu reputáciu ako hráča. Našťastie sme to aj jemu vysvetlili a problémy tak vyriešili.

5. Hra: Ľubovoľná, hlavne však fantasy.

Hráč: Ja budem hrať moju obľúbenú postavu.
Postava: Rovnaké meno ako minule, rovnaké názory ako minule, rovnaký kostým ako minule, rovnaké zamestnanie a aj rovnaká smrť ju asi čaká.
Cieľ: Hrať moju obľúbenú postavu.
Úspešnosť: Prežiť aspoň jednu hru… Ale nie, zase tak ako minule.
Ponaučenie: Je super nájsť niečo, čo vás baví a v čom sa nájdete. Ale ak vám to nevýjde na prvýkrát… Dajte tomu pauzu. Hlavne ak nemáte možnosť moc alternovať váš kostým. Pretože ak by vás niekto podrazil a prepieklo sa mu to, verte, že podrazený si nebude overovať, či hráte novú postavu. Hlavne ak to je hrdlorez a uvidí vás od chrbta.

Zhrnutie v bodoch:

  • Pripravte sa na hru.
  • Rozhodnite sa, aká má vaša postava byť.
  • Pripravte si postavu, ktorá dokáže tento účel splniť.
  • Technicky sa na hru pripravte.
  • Hrajte svoju postavu a aj keď neuspejete v cieľoch postavy, uspejete v cieľoch hráča.

Hranie žobráka s poslednými drobnými dokáže byť rovnako zábavné ako hranie milionára. Obe postavy musia riešiť úplne iné problémy vo svojich životoch. Avšak nie každá postava je pre každého. Niekde sa hodí dvorný šašo a inde zas troll čo vyhral internet… Takže s čím sa pokúsite najbližší LARP vyhrať vy?

Pridaj komentár

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.