Larpové leto 2005

Letná sezóna 2005, alebo krátke pojednanie o tom, ako sa nám v lete na Slovensku LARPovalo.

Žiaľ je to tak, ale leto je opäť úspešne za nami. V dnešných dňoch nám dáva svoje posledné zbohom, aby nám v podobe babieho leta pripomenulo naše letné radovánky a vyčíňanie po teplých hviezdnych nociach, na ktoré nejeden z nás určite rád zaspomína. Zaspomína na to, ako sa vzduchom šírila vôňa spáleného mäsa, popol z horiaceho ohniska, či podozrivý smrad šíriaci sa zo susedného stanu, ktorý náramne pripomínal zatuchnuté trojdňové ponožky čističa kanálov. Ach veru krásne leto sme mali možnosť tento rok zažiť a predovšetkým tí, ktorí nelenili a svoje návštevy u babičiek na farme, či rodinnú dovolenku v Chorvátsku vymenili za výpravu na niektorí z (dovolím si povedať) množstva LARPov či bojovku, ktoré sa v uplynulých teplých letných mesiacoch u nás konali. Mnohí si po prečítaní týchto riadkov určite povedia, že či to za to stálo. Ja len dodám, že kto neskúsi, nezistí. Avšak pre tých, ktorí aj chceli, ale „akosi to znovu nevyšlo“ ponúkam tento článoček, ktorého cieľom je stručne Vás poinformovať o tom, čo sa to vlastne na tých našich kopcoch, lúkách a v lesoch vlastne v lete 2005 udialo. Dopredu upozorňujem, že tu budem popisovať len akcie, na ktorých som sa osobne zúčastnil a tak ich teda môžem s kľudným svedomím ohodnotiť. Ak by mal niekto záujem, o postrehy z niektorej z akcii, o ktorej tu nepíšem, prípadne by si chcel prečítať iný názor ako môj tak nech určite navštívi sekciu reportáží a tú či onú reportáž z akcie si nájde.

Les Garoton aka Erkenov LARP (30.6. – 4.7.)

Letnú larpovú sezónu nám už po druhý rok úspešne zahájil fantasy LARP z nepomenovaného sveta, ktorého dejiskom sa tradične stal Betliarsky kaštieľ na východe Slovenska, a ktorého bohatosť parku na dobové lokality je na LARPy proste ideálna. Zúčastnilo sa ho niečo okolo 40 pozvaných jedincov, ktorí sa tento krát predviedli (poniektorí) v naozaj exelentne prepracovaných, typicky charakterových kostýmoch a svojím chvályhodným prístupom tak prispeli k uceleniu naozaj neopakovateľnej atmosféry, ktorá na mňa v tejto lokalite zakaždým až takpovediac „magicky“ zapôsobí. Novinkou bolo aj povinné obaľovanie zbraní, ktoré jednak malo za úlohu zlepšiť bezpečnosť celej akcie a teda predísť neželaným zraneniam a zároveň sa stala výstrelom, ktorí odštartoval dlhé diskusie na fórach a podobné úpravy zbraní aj na ďalších akciách. Hlavný Org (organizátor) Erkenbrand sa evidentne po minulom roku pohral s niektorými „nevyváženými“ postavami a čo viac, pridal aj niekoľko nových povolaní a rás. Viac-menej ste mali vo výbere rasy neobmedzenú voľbu, čo tiež očividne prispelo k pestrosti celej hry (hlavne „špickoušká tam evidentne frčali“). Princíp samotnej hry taktiež neostal nezmenený. Kým vlani boli hráči od začiatku zoskupení do družín a questy, ktoré mali od začiatku dané aj ako družina plnili, teraz šlo viacej o osobitný prístup k problémom, s ktorými sa postava mohla stretnúť a ku questom sa museli hráči postupne prepracovať. I keď s tým evidentne mali poniektorí hráči problémy až to miestami vyzeralo, že sa nudia, rozhodne to viac priblížilo Les Garoton k LARPovému konceptu SVET, ktorým sa určite snaží byť.
Plusy: viditeľná snaha orgov aj hráčov zlepšovať kvalitu akcie, perfektné kostýmy, variabilná lokalita, krčma čo by kameňom dohodil, pekné počasie, menej fotiek chtivých turistov ako vlani, možnosť pohodlného ubytovania sa v chatkách + sprcha, pamätná nočná zábava.
Mínusy: stále nevyužitý potenciál rozlohy parku, nedostatok pomocných organizátorov (niekedy sa proste evidentne nestíhalo, čo prispelo mimo iného aj k tomu, že podaktorí hráči nemali čo robiť), poniektorí hráči často zabúdali na RP (Role Play) a FP (Fair Play), čo kazilo hru ostatným (rada orgom – ešte lepší výber hráčov).
Verdikt: 8/10
Vyvrženci – Krv Anjelov (4.8. – 8.8.)

Ďalším LARPom, ktorého som sa zúčastnil boli práve Vyvrženci, ktorý zorganizovalo zoskupenie Odinovi Havrani. Celá paráda sa odohrávala blízko Považskej Bystrice (jednalo sa o rovnakú lokalitu ako minuloročný a tohtoročný Tordhan). Koncept hry voľne vychádza zo známeho fantasy sveta Planescape, čomu boli prispôsobené aj rasy, povolania, prostredie a samozrejme celková atmosféra … „Ach, Tak temná a depresívna“… Keďže išlo o testovací ročník organizátori si chceli zabezpečiť bezproblémových hráčov a tak sa pre tento krát stal LARP Vyvrženci výhradne pre pozvaných (hádam sa to do budúcna zmení). Celkovo sa tu nakoniec zišlo niečo okolo 30 „vyvolených“ hráčov, ktorí sa ocitli práve uprostred vrcholiacich konfliktov, ktoré sužovali jednu nemenovanú sféru, aby tu spoločnými silami otestovali preložené a podopĺňané podrobné pravidlá, ktoré organizátori dlhú dobu konštruovali a neustále prerábali. I keď my príbeh hry celkovo nič nehovoril (nakoľko svet PlaneScapu nepoznám), nebol veľký problém zorientovať sa v hre, zistiť kto je kto a ako sa veci majú (vzhľadom na menší počet účastníkov). Veľkým problémom bolo počiatočné nadmieru nepriaznivé počasie, ktoré odradilo niekoľkých dôležitých hráčov , čo narušilo hlavný príbeh, zničila niektoré kostýmy či make-up a tak sa samotná hra začala neskôr, z obmenami, ktoré boli vykonávané narýchlo na mieste, čo neveštilo nič dobré. Ku všetkému neustále pršalo a ľudom začali dochádzať suché veci, nervy a igelitové sáčky. Nepriaznivá atmosféra však iba viac utužila hry chtivých nadšencov, ktorí nakoniec predsa len tento testovací ročník odohrali do úspešného konca. Kostýmy a zbrane hráčov boli vysoko nad priemerom a asi najviac ma prekvapil skvelý Role Play a odhodlanie hráčov dohrať túto hru dokonca aj napriek toľkým nepriaznivým vplyvom. Naopak úplnou lahôdkou alebo akýmsi zadosťučinením sa tu stali nočné questy a hry, počas ktorých jednak nepršalo a jednak boli natoľko atmosfericky prevedené, že som rázom zabúdal, že nejde o realitu. „Noc tisícich duší“ sa tak určite nejednému aktérovi oného nočného boja zapísala hlboko do duše a aj mestečko Tir-Na Og si ju poznačilo do svojej kroniky, ktorú dúfam niekto o rok znovu otvorí.
Plusy: vynikajúce nočné questy, dobre vybratý hráči a ich odhodlanosť, široký výber postáv a povolaní, nadpriemerné kostýmy, vynikajúci Role Play u hráčov aj CP, veľa plánov na zlepšenie do budúcna (herné jedlo a pod.)
Mínusy: nadmieru nepriaznivé počasie, čo žiaľ odradilo niektorých hráčov a znehodnotilo prácu organizátorov, veľa nevyváženosti v pravidlách, ktoré možno boli spôsobené ich veľkosťou, do budúcna verím, že sa Vyvrženci budú konať na inom „vlastnom mieste“.
Verdikt: 7/10

LARP Tordhan (11.8. – 14.8.)

Na tento LARP som sa osobne veľmi tešil nakoľko vlaňajší prvý ročník bol pre mňa nesmierne prínosný a skvelo som sa na ňom bavil. Mimo to som bol aj jednou z hlavných postáv, ktoré boli pre chod tohoto SVETA dôležité. Moje očakávania ohľadom tejto akcie boli o to väčšie, že si organizátorský tím Brotherhood of Steel & Sorcery dal pomyslenú lávku naozaj vysoko hlavne čo sa počtu účastníkov týkalo. A veruže sa im to aj podarilo a LARP Tordhan 2005 sa stal najväčším tohtoročným LARPom, čo do množstva hráčov, ktorí sa tejto akcie zúčastnili. Úctyhodné číslo 60 (+/-) sa tak stalo symbolom toho, s akým záujmom sa podobné akcie u nás zatiaľ stretávajú. Verím, že to bude mať z roka na rok len rastúcu tendenciu, pretože Tordhan má naozaj dobre vyvážené pravidlá a predovšetkým kmeňových tzv. nosných hráčov, ktorí sú zárukou toho, že tento LARP nestroskotá na hlavných postavách a ich RP. Svet Tordhanu ponúka na výber veľké množstvo štandardných povolaní a rás, čo bolo pri tom počte ľudí už aj vidno. Mnohých hráčov (predovšetkým nováčikov) iste zaskočil rozsiahly terén, ale na strane druhej bol aspoň pekne členitý (kopce, lesy, lúky, potok,…), čo rozhodne ilúzii SVETA len na reálnosti pridalo. Veľmi milo ma prekvapilo bezproblémové fungovanie mestečka a jeho každodenný život, ktorí ste mali možnosť okúsiť či už v hostinci pri teplom guláši, alebo priamo v bojovej aréne, kde sa mimo iného dali vyhrať aj celkom slušné peniaze na stávkach (len keby tá zlodejská gilda toľko nepajchlovala). Počasie sa po Vyvržencoch evidentne umúdrilo a tak bolo počas celého Tordhanu krásne horúco. Preto tiež padol veľmi vhod neďaleký prameň s ľadovo studenou vodou, ktorý nejednému účastníkovi poskytol v týchto horúcich letných dňoch žiadúce útočisko. Bol tu aj pokus spraviť nejaké nočné questy, ale väčšina hráčov (okrem upírov, ktorí cez deň „spali“) bola natoľko unavená, že radšej sa uložili k spánku a osud svojej duše nechali s kľudom napospas neľútostnej noci. Lahôdkou na záver, hlavne pre tých bojachtivých hráčov bola finálna bitka, ktorá síce podľa viacerých odborníkov nie je pre takéto akcie ideálnym zakončením, ale rozhodne stála za to a niektorí hráči v nej určite našli zadosťučinenie za svoje predošlé neúspechy. Na záver tohto LARPu sa stalo tradíciou vyhlasovanie výsledkov hlasovania o najlepšie CP a najlepšieho hráča, na ktoré sa však aj tento rok akosi na mieste zabudlo a preto sa to ešte v dnešných dňoch doťahuje do konca. Hráči sa bavili (aspoň tí, čo sa chceli baviť), organizátori sa tešili neočakávanému záujmu hráčov a svet Tordhanu opäť zažil nejeden rozhodujúci kľúčový moment, ktorý posúva celý dej zase o kus vpred. Či sa o rok aj vy zaslúžite o historický prevrat vo svete Tordhanu je len a len na Vás.
Plusy: veľký počet účastníkov, mnoho kvalitných hráčov a u niektorých extrémne dobrý RP, fungovanie mestečka, prívetivý dedinčania, fantastický Horeslavov guláš, pekné kostýmy, veľa herných možností (kľudne ste mohli napr. hrať kocky o peniaze a o hodinku už mať prednášku o „Vplyve vitálnej mágie na odhnívanie končekov prstov“ na miestnej mágskej univerzite).
Mínusy: možno naozaj priveľmi rozťahané herné lokácie, priskorý odchod niektorých hráčov nevedno prečo domov, počiatočné problémy so schvaľovaním zbraní nakoľko ich veľa hráčov nemalo obalené, niekoľko vážnejších úrazov, za ktoré však organizátori síce nemôžu, ale náladu hrať hráčom rozhodne nezlepšili.
Verdikt: 8/10

Bratislava by Sunny Day (19.8. – 20.8.)

Ako už samotný názov napovedá jednalo sa o zástupcu západoslovenských akcii presnejšie o Vampire LARP z prostredia World of Darkness. Avšak s jedným malým rozdielom. Oproti iným Vampire LARPom, na ktoré sú hráči tohto žánru zvyknutý sa jednalo o tzv. „mortalský“ (rozumej ľudský tzn. bez upírov). Inými slovami hralo sa na bežný život bratislavských ulíc a s ním spojených problémov. Bratislavské ulice boli teda tento krát miesto upírov, démonov a inej hávede preplnené členmi troch mafiánskych rodín, policajtmi, obchodníkmi motorkármi, investigatívnymi žurnalistami či francúzskymi študentkami na poznávacom pobyte. Zástupcu domácej scény tvoril klan Oláhovcov z Dunajskej stredy. Zo zahraničia sa k nám potom tlačili Ruská a Talianska Rodina, ktorým do taktu „vyhrávali“ pohrebný blues členovia Yakuzy. Skrátka bežný život bratislavských ulíc na prelome 90tych rokov. Celkovo sa tejto akcie zúčastnilo niečo okolo 30 hráčov, ktorí sa počas dvoch dní snažili simulovať život ľudí vo svete Vampírov. Počasie bolo veľmi vyhovujúce pre možnosť použitia vodných pištolí ako zbraní a tak záverečná veľká prestrelka o 23.00. uprostred jedného nemenovaného, menej frekventovaného bratislavského námestia bola nesmierne osviežujúca. Hra bola naozaj svižná, čo bolo zapríčinené predovšetkým vhodne veľkým územím na takýto menší počet hráčov. Lahôdkou samotnej hry boli herné peniaze, na ktorých ako hlavy pomazané svietili tri vysmiate tváre hlavných organizátorov. Príbeh a úlohy sa neustále točili o rozdelení vplyvu v rámci mesta Bratislavy a nažívanie všetkých rodín v harmónii jednak s policajnou zložkou štátu a jednak tajomnými pradávnymi silami, ktoré odnepamäti po nociach v tomto starom meste ožívajú. Konkrétneho záveru a rozuzlenia sa síce nakoniec nedočkal asi nikto, ale rozhodne to vyvrátilo myšlienku, že svet WoD je len o Upíroch, a že takéto príjemné osviežujúce experimentálne LARPy nemusia vždy skončiť katastrofou.
Plusy: netradičné experimentálne použitie vodných zbraní, veľkosť herného územia, herné peniaze, tolerancia okoloidúcich voči bossovi Oláhovcov („ta BiČízz Ne!“)
Mínusy: evidentne nespokojní obyvatelia v okolí námestia finálnej prestrelky, ktorí na nás neváhali zavolať príslušníkov policajného zboru SR.
Verdikt: 9/10

Posledné Spojenectvo (17.9.)

Táto akcia nie tak celkom vystihuje názov tohto článku nakoľko sa svojou podstatou radí skôr medzi bojovky, ako LARPy. Avšak rozhodol som sa ju spomenúť ako jediného zástupcu tohto typu za všetkých, pretože takéto „masové“ bitky majú zhruba rovnaký charakter, chodia na ne rovnakí ľudia a poskytujú prinajmenšom rovnaký stupeň zábavy, ako ich prepracovanejší bratia. Mimo to sa ich tiež počas leta niekoľko udialo a bolo by len na škodu nebyť o nich informovaný.
Posledné spojenectvo sa svojou podstatou snaží pripomenúť slávnu veľkú bitku z diel J.R.R. Tolkiena, ktorá na dlhé veky rozhodla o osude bájnej Stredozeme. Proti sebe sa tu už druhý rok v onen osudný deň stretli armády temných škretov proti hrdým bojovníkom Gondoru, bojachtivým trpaslíkom, či vznešeným elfom. Organizátori si tento rok vybrali rozsiahle územie nad bratislavskou miestnou časťou Rača, ktoré sa im asi zdali dostupnejšie a bola tam menšia pravdepodobnosť návštevy nechcenej kontroly zo strany štátnych úradov. Žiaľ rovnako ako vlani aj tento rok to vyzeralo na extrémne nepriaznivé počasie, ktoré sa snažilo skaziť vynaloženú námahu celého organizačného tímu GMA. Avšak v poslednú chvíľu sa vyčasilo (resp. v lese nepršalo) a tí, čo sa nakoniec nenechali zlým počasím odradiť mohli zažiť naozaj veľkolepú bitku. Sily sa tento rok zdali byť vyrovnané na oboch stranách a i keď pomerne často dochádzalo k zlému výkladu, či nepochopeniu pravidiel, prípadne sa objavili dovtedy skryté chyby, nakoniec sa strana dobra dobojovala do pre nich šťastného konca a smrťou Sauronovou tak rozhodla o osude a príbehu ďalšieho ročníka jednej z najväčších bojoviek na Slovensku. Bojovalo sa klasicky papierovými, či trubkovými mečmi a v hojnom počte sa tu (predovšetkým u tých starších hráčov) prezentovali aj veľmi pekné prepracované kostýmy, ktoré efektívne dotvárali celkovú atmosféru. Ohlasy hráčov sa ako vždy odlišujú, ale určite mi dá väčšina za pravdu, keď poviem, že Posledné spojenectvo bolo viac než obstojnou bodkou za LARPovým letom 2005 na Slovensku.
Plusy: bezpečné zbrane, minimum úrazov, dobrá nálada aj napriek zlému počasiu, veľký záujem a ohlasy u mladších hráčov, vyrovnanejšie strany ako vlani, kostýmy.
Mínusy: príliš roztiahnuté územie (veľa hráčov sa k niektorým vežiam ani nedostalo), opäť raz zlé počasie, ktoré určite odradilo veľa možných hráčov.
Verdikt: 8/10

A čo dodať na záver? LARPy a bojovky sa u nás stretávajú stále s väčšou obľubou ako u mladšej tak aj staršej generácie a je len otázkou času, kedy sa dotknú aj Vás. Nenechajte sa preto dlho presviedčať a nerozhodujte sa dlho. Prekonajte svoj neopodstatnený ostych a lenivosť, vytiahnite svoj dávno založený detský drevený meč, zošite jednoduchý kostým a čo najskôr vytiahnite trénovať šerm, aby ste aj vy mohli čo najskôr hrdo vytiahnuť dobíjať slávu a písať tak históriu LARPov a Bojoviek na Slovensku.

-g-