Čo je to LARP a ako to na ňom vyzerá?

Typov LARPov je veľa a tak je ťažké povedať ako presne to na nich chodí, keďže každý LARP má svoje vlastné pravidlá, svoj vlastný svet a postavy, ktoré sa vyskytujú len a len na ňom. Pokúsim sa Ti však aspoň priblížiť aké možnosti na LARPe máš, akú postavu si môžeš vytvoriť a čo s ňou môžeš pekného zažiť.

Čo je to LARP sa píše na mnohých iných miestach a zrejme význam tohto slova už poznáš. Ak nie, vedz, že LARP je skratkou odvodenou od slov Live Action Role Playing. Ako LARP sa označujú akcie, na ktorých sa vžiješ do nejakej postavy, prežívaš jej príbeh, žiješ v jej svete a stretávaš sa s inými postavami, ktorých príbehy zasa prežívajú iní hráči. Typov LARPov je veľa a tak je ťažké povedať ako presne to na nich chodí, keďže každý LARP má svoje vlastné pravidlá, svoj vlastný svet a postavy, ktoré sa vyskytujú len a len na ňom. Pokúsim sa Ti však aspoň priblížiť aké možnosti na LARPe máš, akú postavu si môžeš vytvoriť a čo s ňou môžeš pekného zažiť.

Aké postavy sa na LARPoch vyskytujú? Akú postavu si môžem vytvoriť?

Vytvoriť si môžeš hocijakú postavu, akú Ti schvália organizátori daného LARPu, na ktorý chceš ísť. Odpoveď na prvú otázku je teda podobná. Na danom LARPe sa v danom svete vyskytujú postavy rôznych povolaní (bojovníci, zlodeji, mágovia, alchymisti, liečitelia, stavitelia, námorníci, kováči, atď) rôznych rás (ľudia, elfovia, trpaslíci, goblini, trolli, orkovia, atď), ktoré schválili organizátori a ktoré by teda mali zapadať do daného sveta. Poznať daný svet pri tvorbe postavy je dôležité. Ako drakobijec sa asi neuživíš ak v danom svete draka nikdo nikdy nevidel. Ak je podstatou LARPu vojna upírov a vlkodlakov, orkovia tam asi tiež nebudú mať svoje najvhodnejšie miesto. Preto skôr než si začneš vytvárať postavu, prečítaj si ako vyzerá herný svet a aké bežné povolania sa v ňom vyskytujú.

Na svojom prvom LARPe si skús radšej vybrať jedno zo štandardných povolaní uvedených v pravidlách. Je totiž predpoklad, že každú skupinu (cech, gildu) mágov, alchymistov, zlodejov, bojovníkov, liečiteľov bude niekto viesť. Či sa k nej pridáš alebo nie, je len na Tebe, ale vrelo Ti odporúčam sa na začiatku k nej pripojiť. Vodca skupiny má väčšinou isté skúsenosti a vie Ti poradiť a pomôcť pochopiť určité veci napríklad ako mágia na danom LARPe funguje. Ak niečo nevieš, pýtaj sa ho, ale zasa pamätaj na to, že môže mať na starosti aj 15 učňov a tak sa pýtaj na rozumné veci 🙂 To kde je studnička či latrína Ti poradí aj hocikto iný. Neboj sa zapojiť do nového kolektívu, veď je to príležitosť získať nových kamarátov. Navyše Ti pomôžu s tým, aby si mal o zábavu počas celého LARPu postarané.

Keď si budeš vyberať povolanie, pamätaj aj na svoje záujmy a schopnosti. Ak si mal niekedy 2 zo správania za to, že si na chémii vyhodil pol školy do vzduchu, zrejme je pre Teba vhodná alchýmia a zmiešavanie kadejakých elixírov si užiješ. Ak máš prečítané desiatky kníh o mágoch a kúzelníkoch, zrejme máš predpoklady na to, aby sa aj z Teba stal dobrý mág. Ak sa bojíš, že svoju postavu dobre nezahráš a radšej by si si len zabojoval, skús sa ako bojovník dostať do osobnej gardy panovníka. Čo ty vieš kam sa v jeho sprievode potom dostaneš. Mnohí hráči spomínali, že keď boli kúzlami premenení na iné bytosti, zvieratá, či im bolo zmenené pohlavie, mali problém sa vžiť do postavy, ktorú nepoznali a o ktorej nevedeli, ako sa má správať. Pritom častokrát išlo o kvalitných hráčov, ktorí bez problémov pobavili svoje okolie keď boli vo vlastnej koži a žili svoje vysnívané postavy. Preto si vážne skús vybrať postavu, ktorú nebudeš len hrať, ale budeš ju aj ŽIŤ. Keď Ťa s ňou bude veľa vecí spájať, určite si s ňou budeš dobre rozumieť.

Ako je to s bojom? Veď niektoré postavy nemajú v boji šancu…

Nie každá postava musí bojovať. Existujú aj mierumilovné postavy, ktoré nemajú radi zbrane a ťažké zbroje, kašlú aj na magickú ochranu a možno akurát tak dostali požehnanie od všetkých kňazov čo v kráľovstve žijú. No keď sa pred nimi objaví taký troll, nie je im všetko jedno (aj keď to nie je asi nikomu). Problém je, že sa takáto postava nemusí v boji ubrániť ani pred takým zlodejom. Pričom ten istý zlodej by mohol dostať od člena kráľovej gardy peknú nakladačku. Tu samozrejme vzniká otázka či má zmysel tvoriť si aj slabé postavy. Má. Neužiješ si síce boj, ale ak Ťa zajmú, môžeš vyjednávať, ponúknuť im výkupné, nasľubovať únoscom hory doly a možno ich dostať aj do pasce. Samozrejme sa ale musíš spolahnúť na to, že po území nebudú pobehovať hráči, ktorí budú bezdôvodne zabíjať koho chcú. A snaž sa neodôvodnenému zabíjaniu osobne vyhnúť. Niektorí hráči hrajú svoje postavy aj 3 – 4 roky a zaslúžia si zomrieť peknou smrťou pri výkone svojho povolania a nie rukou niekoho kto nevie čo so sebou (a zabíja každého bez rozmýšlania).

No aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, slabšia postava v boji môže výjsť z duelu víťazne. Možno z filmov poznáš scénu kde sa niekto zúrivo oháňa šablou a všetci pred ním utekajú kým sa nenajde niekto, kto vytiahne pištol a zastrelí ho. Preto pred súbojom zváž silné a slabé stránky svojej postavy. Mág sa zrejme nebude mečom oháňať najlepšie, ale ak dokáže súpera dostať do bezvedomia, bude v bezpečí. Ak druid využije svoju moc dobre a zo zeme vylezú korene, ktoré súperov spútajú, zrejme sa nemusí báť ani on. Ak si si od alchymistov kúpil elixír, ktorý dokáže rozpustiť kov, vyšplechni ho na súpera a zdrhaj! Ak si zasiahol meč, po chvíli bude dostatočne oslabený, aby sa počas súboja zlomil. Zbroj môže taktiež oslabnúť a tak nebudeš mať problém súpera definitívne poraziť. Pamätaj ale na to, že každé kúzlo a každý elixír účinkuje rôzne rýchlo a účinok trvá rôzne dlho. Preto zváž či ho použiješ (ak Ťa na niečo premení) a čo spravíš po tom ako ho použiješ (napríklad utekaj preč). Ak sa Ti ale ani napriek Tvojej snahe nepodarí súpera definitívne poraziť, porozmýšlaj nad tým, či si na nejaký detajl nezabudol (aký amulet si mu to vlastne nechal po súboji ďalej visieť na krku?). Nadávanie nie je vždy riešenie. Niekedy je odpoveď na to AKO ho poraziť veľmi blízko.

Závisia schopnosti postavy od skutočných schopností jednotlivca?

Zasa záleží od pravidiel LARPu. Kým niekde vieš na začiatku len určité veci urobiť sám a na ostatné potrebuješ pomoc alebo sa určité schopnosti naučiť, niekde dokáže Tvoja postava skoro všetko čo Ty. Pritom ale platí, že by schopnosti postavy mali aspoň trochu zodpovedať schopnostiam hráča. Ak by si hral skúseného šermiara a ešte len začínal so šermom, asi by si povesť skúseného šermiara rýchlo stratil. Ak ale už budeš mať so šermom bohaté skúsenosti a budeš hrať postavu, ktorá nevie bojovať, nevymláť osobne polovicu kráľovstva 😉

Taktiež pozor na prípady ak sa zrazu ocitneš na bojovom poli a držíš v ruke zbraň, s ktorou nevieš bojovať. Možno sa neskôr dozvieš, že si niekoho zasiahol, ale radšej sa ňou len bráň a snaž sa niekam skryť kým nenájdeš inú, pre Teba vhodnú.

Existujú levely a ako sa postupuje medzi nimi?

Sú akcie, na ktorých sa schopnosti postavy moc nemenia a teda levely nemajú zmysel. Ak sa aj levely na niektorej akcii vyskytujú, nepočítaj s tým, že to bude rýchle ako v počítačovej hre. Niektorí majstri ako najskúsenejší hráči daného remesla vedúci cechy a gildy bývajú častokrát na 2. alebo 3. úrovni. Preto nepočítaj s tým, že sa na svojej prvej akcii dostaneš na vyšší ako 1. level. Veď nakoniec 1. level Ti niekedy úplne stačí na to, aby si zvládal veľa vecí.

Pri postupoch medzi levelmi samozrejme musí byť prítomný Tvoj majster, ktorý Ťa naučí nové schopnosti. Pritom niektorí majstri na levely ohľad moc klásť nemusia a proste Ťa naučia to, čo vidia, že dokážeš zvládnuť. Budúcnosť je asi práve v systéme, kde sa od skúsených hráčov naučíš to, čo chceš. Pritom pamätaj, že učiť sa treba postupne a tak niektoré náročné schopnosti bez základov nezískaš. Ak si v nejakom cechu, cechmajster je ten, kto Ťa bude učiť a tak sa ho drž. Pritom za ním príď Ty, že sa niečo chceš naučiť, keďže nemôže pamätať na každého a ešte ho aj zháňať. A maj s majstrom trpezlivosť. Ako najskúsenejšía postava daného povolania musí riešiť niektoré veci, ktoré by nikto iný nezvládol. Som však presvedčený, že dobrý majster sa nemá problém so svojími učňami dohodnúť aj na výcviku po západe slnka či uprostred noci :).

Riadi celú hru a celý svet jedna osoba?

Na každej akcii platí, že organizátor je jej pánom a jeho treba poslúchať. Celú akciu prichystal pre hráčov a obetoval prípravám veľa času a energie (nielen svojej) a tak si zaslúži rešpekt a to, aby mal aj on z priebehu akcie radosť. To, do akej miery dá organizátor riadenie herného sveta do rúk hráčom, je na ňom. Veľakrát sú to však monarchovia, cechmajstri, vodcovia vzbury či velitelia gárd, ktorí výrazne ovplyvňujú dej. A tých môžeš ovplyvňovať aj Ty ako ich radca ak si získať ich priazeň 😉 Okolo nich sa taktiež dejú mnohé zaujímavé veci takže zváž ponuku vstúpiť do ich služieb ak sa ti naskytne.

Ako vyzerajú stavby, celé mestá?

Keďže pomerne veľa LARPov je viacdňových, má zmysel na nich chystať stavby, ktoré ako tak vyzerajú. Od cielt a látok sa používajú konáre či vetvičky a niekedy aj poriadné drevené koly. Skoro vždy sa však na konci akcie musí všetko upratať a tak sa stavia vrámci možností ako lacno daný dom, vežu, hradbu postaviť a pomerne rýchlo ju potom zbúrať. Ak chceš ale stavať niečo špeciálne čo by malo byť aj hernu lokalitou, dohodni sa dopredu s organizátormi. Oni vedia či sa tam taká lokalita hodí a môžu Ti poradiť, kde by bolo najlepšie ju umiestniť. Navyše ak sa ozvú viacerí, že chcú stavať niečo podobné, organizátor im môže dať o sebe vedieť a tak sa nebudú trápiť každý sám, ale budú môcť postaviť spoločne veľkolepú stavbu.