Záujem o larpy ochladol niekedy na konci vysokej školy – nadšenie v slovenskej komunite už dlhší čas upadalo, nové hry boli vždy len recykláciou tých starých, novinky sa sem dostávali zväčša sprostredkovane od expatriotov, ktorí si užívali larpovú ´žranicu´ v okolí Brna či Prahy. Snahy organizátorov stroskotávali na nezáujme hráčov a záujem hráčov narážal na znechutených organizátorov. Napriek všeobecne zlému – alebo skôr prázdnemu – ovzdušiu, som sa predminulý rok rozhodla dať ešte larpom šancu. A ajhľa…
Stolen Lives
Znovuzrodenie žánru WoD so všetkými jeho krásami, neresťami a ešte o mnoho viac – organizátori vyrástli na hrách, ktoré sa odohrávali v uliciach nočných miest a dokázali preniesť to najdôležitejšie z nich – temnotu – do krásnych interiérov a dodať im výpravu, akú si tieto hry od začiatku zaslúžili. Imerzia na týchto hrách nehrá až takú úlohu (aspoň u mňa nie), na druhej strane sú nostalgickou spomienkou na časy, kedy si človek obliekol čierne handry, do púzdra od gitary schoval larpový meč+ rotačný guľomet a bol v ťažkej pohode. Stolen Lives sa v súčasnosti hrá v podobe ´kroniky´- na seba nadväzujúcich veľkých hier a menších udalostí.
(Tvorcovia: RG + Samo Šmahel, miesto konania: Bratislava + rôzne)
Prešporské hliadky
Mestský larp so všetkým, čo k tomu patrí .Svet vychádzajúci zo série o nadprirodzených hliadkach od S. Lukianenka sa opiera o prepracovaný blbuvzdorný systém i pravidlá, workshopy a komunitu, ktorá sa neprestáva angažovať medzi veľkými hrami. Hliadky sú tak isto hrou na pokračovanie, ktorú obohacujú nové postavy tvorené hráčmi.
(Tvorcovia: Event Horizon SK, miesto konania: Bratislava)
Mafia Chicago ’33
Ďalší mestský larp, ktorý však pracuje na úplne odlišnom princípe ako predchádzajúce. Postavy sú pripravené organizátormi (je ich preto menej), vyskytuje sa tu mierny skript a celkový šmrnc tomu dodáva zasadenie do doby americkej prohibície – tomu zodpovedajú aj priestory, kostýmy a rekvizity. Celková výprava spolu s charakteristickým hlbokým vhľadom do histórie a znalosťou reálií prepožičiavajú tomuto larpu tú správnu ‚atmošku’ a tá dokáže všeličo zachrániť.
Vrátim sa ešte k pripraveným charakterom – sú uveriteľné a pôsobia ľudsky vďaka svojim chybám, čo je veľká výhoda napríklad oproti vyšším dvom uvedeným larpom, ktoré viac pracujú s nadprirodzenom. Postavy na Mafii sú v prvom rade ľudia, až potom mafiáni, čo dáva veľký priestor pre imerziu (dovtedy pre mňa na slovenskom larpe vec nevídaná).
Hra bola uvedená ako sequel Mafie ´22, podľa mňa by však v pohode mohla prebehnúť znova v rovnakej podobe.
(Tvorcovia: Janči Doms + Martin Gallo, miesto konania: Trenčín)
Salem
Presudohistorický larp na motívy procesov s čarodejnicami z Erkenovej dielne. Musím povedať, že tento larp bol pre mňa novou skúsenosťou – vyznačovala sa najsilnejším skriptom, aký som na hre zažila. Neznamená to však, že postava nemala vlastnú vôľu, práve naopak – tvorcovia dokázali citlivo manipulovať hru tak, aby som chcela to, čo aj oni 🙂
Spoločnými silami sa tak podarilo vytvoriť pre mňa veľmi silnú hru v kulisách larpového mestečka, čo som najprv naozaj nečakala. Salem je presne opačným prípadom ako Mafia, ktorú som si užila vďaka vonkajšej atmosfére – naopak hra zasadená do dôb pôvodne európskych osadníkov Ameriky ma dostala vďaka ľahkému vžitiu sa do postavy. Často som sa pristihla pri tom, ako som nesúhlasila s činmi alebo názormi môjho charakteru, napriek tomu som však dokázala konať tak, ako by konala ona a vôbec mi to nevadilo. Dopredu ma hnala túžba po zážitku.
Nedeliteľnou súčasťou boli pomerne rozsiahle workshopy, ktoré zahŕňali sériu predherných scénok pre všetkých hráčov. Hra je vytvorená ako opakovateľná a ja dúfam, že v blízkej budúcnosti sa dočká ďalších behov.
(Tvorcovia: EH Games – Erken&Havel Production, miesto konania: Skároš (okolie Košíc)
Oakfell: Origins
Ďalšia mestská hra, ktorá stavia na popularite komixov ( a filmov natočených na ich motívy). Na báze superhrdinov a superzloduchov uvádza vlastný svet, obsadený priehršťou originálnych postavičiek, do ktorého môže hráč zasadiť svoju vlastnú. Hra má veľký potenciál stať sa pre každého tým, čím chce aby bola – organizátori pri registrácií kladú dôraz na vyjadrenie hráčskych želaní. Z môjho pohľadu je zatiaľ (odohral sa prvý diel) viac naklonená ´gamistickému´ poňatiu larpov, čomu nasvedčujú pomerne rozsiahle pravidlá a mechaniky. Ani imerznejšie naladení hráči však neprídu skrátka, najmä ak si pred hrou nájdu čas a v registračných formulároch vyjadria svoje želanie na psychický teror/lásku/zradu/ whatever 🙂
Materiálne zabezpečenie hry je na slovenské pomery nadštandardom – sú zabezpečené priestory, jedlo i veľká časť rekvizít. Navyše sa hra odohráva v Novej Dubnici, čím sa začleňuje do pomaly historickej tradície larpov v tomto meste a okolí.
(Tvorcovia F&F, miesto konania: Nová Dubnica)
S potešením môžem skonštatovať, že to s nami nie je úplne zúfalé. Navštívila som aj niekoľko hier v Českej republike, ktorá je herne (aj hráčsky) niekde úplne inde, avšak nevzdávam sa nádeje, že LARPy na Slovensku budeme posúvať dopredu – či už vďaka skúsenostiam zo zahraničia, alebo nadšeniu, ktoré nás pred rokmi k tejto zábave priviedlo – a ktoré k nám zavedie ešte mnoho nových tvárí.
Mývalica