O muzikáloch a o kuchárských schopnostiach celebrít už bolo napísané všetko. O larpoch nie. Tento článok nie je (napriek jeho nadpisu) o tom, čo o larpe písať netreba. Napísal som ho preto, aby som na jedno miesto sústredil larpové články, ktoré považujem za kľúčové. Prečítajte si môj zoznam, ideálne aj samotné články a sami zvážte, čo chcete o larpe písať vy.
V žiadnom prípade nepovažujem tento článok za kompletný a už vôbec nechcem nikoho odrádzať od toho, aby niektoré z nasledujúcich tém spracoval nanovo alebo z vlastného pohľadu. Viac hláv, viac vlasov. A kto ma pozná, vie, že vlasy sú dôležité. Pre jednoduchšie orientovanie som články rozdelil do kategórií.
Pre tvorcov a organizátorov
Píšu dobrý komorní larp a vím o tom
U intuitivní tvorby můžete vytvořit hit nebo propadák – pokud se ale budete držet určitých pravidel a zásad, budete mít zajištěnou určitou výchozí kvalitu hry. Budete pak moci říct: „Píšu dobrý komorní larp a vím o tom.“ Následující článek je stručný výčet takové sady systematických zásad. Pavel „Lišaj“ Gotthard
Príspevok vznikol ako prednáška pre larpovú konferenciu Odraz niekedy okolo roku 2009. Napriek tomu je tento návod na tvorbu „dobre urobenej“ larpovej hry stále aktuálny. Mal by si ho prečítať každý, kto by chcel tvoriť (nielen) komorné larpové hry.
8 vecí, ktoré by som chcel vedieť, keď sa rozhodujem, či pôjdem na váš larp
Pripravujete váš úžasný nový larp, propagujete ho a zháňate hráčov. Účasť na vašom larpe však vyžaduje úsilie (v zmysle času a peňazí) a tak by som o ňom rád vedel viac, aby som mohol urobiť dôsledné rozhodnutie o tom, či mi váš larp poskytne to, čo hľadám. Nathan Hook, preklad Duli
Nathan Hook napísal tento článok pre konferenciu Knutpunkt. Originál si môže každý prečítať v zborníku Playing Reality (2010). Tento článoček je naozaj základ pre každého, kto chce, aby sa na jeho hru prihlásili nejakí hráči.
Larpové scénáře volně k dispozici
… a pak jsou tu takové hry, které se dočkaly mnoha uvedení. A některé larpy, ke kterým existují notičky, instrukce, materiály pro uvedení, larpové scénáře (říkejte tomu jak chcete), žijí svým životem i dlouho poté, co je jejich autor uvádět přestal.Kamil Buchtík
Chceš vytvoriť hru, ale netušíš o čom by mala byť, pre koho by mala byť ani kedy ju vlastne stihneš vymyslieť? Kamil Buchtík dal dohromady zoznam larpových scenárov a databáz, ktoré sú voľne k dispozícii práve pre teba. Zorganizovať cudziu hru len tak u seba v obývačke, jednoducho radosť!
Pre hráčov
Česko-Slovenská Larpová databáza
Česko-slovenská larpová databáze (ČSLD) je projekt, mající za cíl evidovat staré i nové počiny, které se objeví na larpové scéně, a poskytnout možnost jejich účastníkům hodnotit jejich průběh a celkovou zdařilost.
Larpová databáza nie je larpovým kalendárom. Nedočítate sa tam, kedy sa bude hrať najbližší vampirák v Poprade. Jej cieľom je zhromažďovať informácie o českých a slovenských larpových hrách na jednom mieste, kde sa k nim môžu vyjadrovať tak hráči ako aj organizátori. Momentálne je tento portál zároveň najväčším recenzným larpovým portálom na Slovensku, v Čechách a na Morave. Neviete, čo by ste mali ísť hrať, prečítajte si komentáre na larpovej databáze.
Larpové kalendáre
Pre slovenské hry by základným zdrojom poznania o hrách mal byť portál www.larpy.sk, na ktorom slovenskí tvorcovia registrujú svoje hry už od roku 2004. Už niekoľkokrát prešiel redizajnom a zmenou databázového systému, ale zakaždým sa podarilo zachrániť aspoň tie základné údaje – Čo, kedy a kde sa dialo. Ak vás zaujíma larpová história, máte smolu. Teda nemáte. Pôvodné kalendáre na adrese drevarne.annun.sk už dnes nie sú dostupné. Našťastie ale existuje takzvaný internetový archív, kde sa podarilo tieto stránke archivovať: drevarne.annun.sk na web archive
Českí larpisti majú podobný zdroj informácií na stránke www.larp.cz. Hier je na nej momentálne o veľa viac ako na slovenskej stránke. Českí larpoví historici majú situáciu o niečo jednoduchšiu, pretože pôvodný kalendár dřeváren na internete ešte stále existuje. Ak by tak v čase čítania tohto článku nebolo, ozvite sa mne. Kompletný archív kalendáru na ucw.cz som si pre istotu zálohoval.
Larpová teória pre všetkých
Model troch spôsobov – The Three-way Model
The Threefold model for RPG was developed by the debaters on the newsgroup rec.games.frp.advocacy, and subsequently written down in FAQ form by John H. Kim. As a model it has several things going for it: It is short, concise, uses laymans terms and restricts itself in scope. It has therefore been tempting to convert it for LARP-use, LARP being closely related to RPG. Petter Bøckman
„Model troch spôsobov“, alebo jeho staršia verzia špecifická pre stolové hry „GNS systém“ už niekoľko rokov pomáha organizátorom aj hráčom lepšie pomenovať ich túžby. Každý chce hrať dobrú hru. Ale pre niekoho je dobrou tá hra, ktorá bude mať pútavý príbeh, pre iného je to hra, ktorú môže vyhrať. Ak si nie ste istí, čo znamenajú výrazy „dramatický“, „imerzný“ a „súťažný“, prečítajte si Bøckmanov článok, alebo sa pozrite aspoň na českú larpediu.
Larp Dictionary (larpový slovník)
Abbreviation of Live Action Role-Play, a form of role-play where the participants (termed players) take on fictive personalities (called roles or characters) and act out their interaction in a predefined, fictive setting (see this). The form differs from tabletop RPG (see this) in that the players act the interaction out physically, hence ”live action” Though the form may have some use in psycho-therapy and the setting may be virtually anything, most larping is done for fun, and the setting is traditionally fantasy or science fiction. Petter Bøckman